Twingly statistik

onsdag 9 juni 2010

I dag startar Sweden Rock 2010 i Norje


Jag vet inte om det stämmer, men det sägs att Sweden Rock, festivalen i lilla Norje där man sätter fokus på gamla hårdrockartister av mer eller mindre känt märke, är Sveriges publikmässigt största musikfestival nu.
Jag har själv aldrig besökt Sweden Rock, inte för att jag inte skulle gilla musiken där, men jag har med åren blivit rätt mätt på de där stora tillställningarna med massor av band man ändå inte hinner ta in och massor av folk att trängas med vad man än ska göra.
Ändå undgår jag inte att fascineras av en del av de artister som Sweden Rock lyckas locka fram ur gömmorna, en del man trodde kanske var borta för gott (på ett eller annat vis).
Visst är det till en stor del nostalgi, men hårdrockare är ett segt släkte och många av de stora banden fortsätter spela upp i pensionsåldern.
Själv har jag genom åren varit lite sugen på att kolla gamla sydstatsrockare som Outlaws och Lynyrd Skynyrd och jag har en arbetskollega som trängdes med en miljon svettiga hårdrockare för att kolla in amerikanska progrockarna Kansas.
I morgon, torsdag, spelar tyska krautrocklegendarerna Amon Düül II, ett av mina favoritband alla kategorier (kolla bara in låten Wolf City från 1972 här ovan).
Hade det inte varit för att jag sett bandet redan under deras storhetstid, så vete tusan om jag inte lagt en dryg tusing för att krångla mig upp till Norje för att se dem nu.

Fascinerande är också att på fredag kan man se brittiska Chicken Shack, överlevare från den brittiska vita bluesvågen i slutet av 1960-talet ledda av Stan Webb och som, när Christine Perfect/McVie sjöng med dem, fick sin enda singelhit i England.
Christine McVie gick för övrigt senare vidare till ombildade Fleetwood Mac, tjänade ett antal miljoner, levde i sus och dus, och drog sig tillbaka innan det bandet började göra come back-turnéer.
Fast jag tror inte vi någonsin lär få se detta Fleetwood Mac på Sweden Rock.
Men Stan Webb trivs nog där.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Vita Lyckan sa...

Visst är det trist att vara hungrig varje dag, men desto roligare att ta på sig jeansen! Det är ju lite tufft i början när man ändrar sina levnadsvanor, men kroppen vänjer sig och sedan blir det vardag.

Angående träskorna för 1000 kr så hittar du dem här; http://www.elsashem.se/showProducts.asp?kat=33

Fanny sa...

sv: Tack så mycket =) Det är roligt att göra lite annorlunda bilder =)

XMas Kid sa...

Amon Düül II!! Wow. Är Renate Knaup-Krötenschwanz forfrande med? Och, hur gammal är hon isåfall?

Själv såg jag två gamla band igår kväll. Jethro Tull. Med Procol Harum som förband! Berättar mer i ett e-post jag ska skicka dej senare.
Men, jag kan redan avslöja; Jethro Tull var kanaon!

XMas Kid sa...

Ja, det blev lite halkande på tangenterna där...
Jetro Tull var kanon. Inte "kanaon"...
:-)

Jah Hollis sa...

XMas: Ja man blir nästan förvånad över hur de gamla banden bara fortsätter att spela och spela. Fast Jeffrey Hammond-Hammond har visst slutat i Jethro Tull. Dom var för övrigt och spelade här i Sverige tidigare i år.
Renate K-K lär fortfarande sjunga i Amon Düül II, men några uppgifter om hennes ålder går inte att hitta. Hon bör vara 60-nånting.