Twingly statistik

onsdag 16 juni 2010

Blåst på Bullens, bärs och bästa resultatet

Jag vet inte om det är en tillfällighet, eller om jag blivit mer på min vakt, men vid flera tillfällen den senaste tiden har jag blivit plockad på pengar och annat som jag fått för lite i utbyte för.
Det började för några veckor sedan när jag storhandlat i en varuhall modell lada i Västra hamnen i Malmö.
Av en ren händelse kollade jag kvittot (tyvärr inte förrän jag kommit hem) och upptäckte att man tagit betalt för en vara som jag definitivt inte köpt, en matvara för drygt ett par tior.
Jag beslutade att det inte var värt besväret att försöka få rätt mot butiken i efterhand.

En tid senare köpte jag några folköl i en nattöppen mack, betalade, struntade i kvittot och började inte förrän under färden hem att fundera över vad ölen egentligen kostat. Jag kom fram till att starkölsvarianten av dessa pilsner, inköpta på Systembolaget, skulle ha varit billigare än dem jag hade med i bilen hem.
Men då hade jag redan kört så långt att jag inte ville vända, åka tillbaka och (utan kvittot) börja bråka om kronorna jag tror jag blev blåst på.
Några kvällar senare stannade jag till vid en nattöppen mack igen, men nu när jag kommit hem till Malmö, handlade tre franskbrödbullar, mjölk och (be mig inte att kort förklara varför) en burk Bullens pilsnerkorv.
Det kostade över etthundra spänn, men det var inte förrän jag kommit hem jag började tänka efter om det inte varit en väldigt dyr korvburk. Jodå, mycket riktigt hade jag, enligt det sparade kvittot, fått betala för en bulle och tre burkar korv.
Den här gången ryckte jag upp mig. Två nätter senare tog jag svängen förbi macken på väg hem och ställde dem (samma personal som jag handlat av två nätter tidigare faktiskt) inför faktum.
Utan knot blev allt korrigerat och jag valde att utan kostnad (fråga mig inte varför) ta med mig ytterligare två burkar korv hem.

Men i kväll kom på något vis droppen när jag var och quizade med två quizkamrater på den där andra, lite folkligare, quizkrogen vi brukar gå till då och då. När en av vännerna betalt sitt och gått hem satt BV och jag kvar en stund och betalade vår del när vi gick.
Jag tyckte vi fick betala för mycket, men damen i baren försäkrade att det bara var vår del av notan vi skulle betala.
Så var det inte visade det sig när jag kollade kvittot.

Notan var saltad med två öl, men vi fick pengarna tillbaka utan annan förklaring än att damen som tog betalt räknat fel.
Vad värre är kanske att vi tidigare nog blivit blåsta på kvällens quizseger med.
Enligt quiz mastern vann ett lag som skulle haft två poäng mer, än vad vi skrapat ihop för att hamna på andra plats. Därtill hade vi fel på bara tre frågor samtidigt som vi i efterhand fick veta att vi varit ensamma om att ha rätt på tre av kvällens frågor.
Logiken säger att vi då borde ha vunnit, men att det blivit fel i sammanräkning eller rättandet eller någon annanstans på vägen.
Nu ställde vi inte till någon scen om detta eftersom det handlar om ett quiz under lite lättsammare former och där det inte väntar några platser i en årsfinal för lag med tillräckligt många segrar.
Så vi lät det hela passera och höll god min i vad som (förhoppningsvis) inte var elakt spel.
Jag menar, det kunde ha varit värre.
Man kunde ha varit
Mona Sahlin.
Men lär av detta att hålla ögonen på pengar och kvitton, mina vänner.
Jag tänker i alla fall fortsätta med det nu.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: