Twingly statistik
onsdag 3 augusti 2011
En sympatisk liten skylt hos Mormors
Uppe vid Värnhemstorget här i Malmö, granne med Hemköps butik (som i sin tur ligger granne, ihopbyggt, med Entrévaruhuset) ligger ett kombinerat bageri och fik som blivit en succé.
Mormors startades i Lund för drygt femton år sedan och har sedan växt sig stort, och det är fullt förståeligt.
Jag brukar själv handla frukostbullar där och de är färska och goda (många varianter) och man får handla av en trevlig och tillmötegående personal.
Och det är dessutom alltid mycket folk som fikar där.
Häromdagen stod jag och väntade på min tur och såg då en liten, sympatisk skylt på disken, en skylt man tycker borde stämma till eftertanke: Mobilsamtal under pågående köp undanbedes, står det kort och gott.
Hur många gånger har man inte retat sig på folk som står och snattrar i mobilen medan de handlar eller ska betala något i en affär?
Jag begriper inte att man inte kan vänta till man kommer ut ur butiken med att svara.
Dessutom tycker jag det är rätt oförskämt mot den man handlar av, att samtidigt ha sin uppmärksamhet riktad åt något helt annat håll.
Kolla sedan också vad det står på kassaapparatens display.
Jah Hollis
Läs även andra bloggares åsikter om Handla, Affärer, Butiker, Oförskämdheter, Mobil, Mobiltelefon, Mormors, Lund, Malmö, Värnhem
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
7 kommentarer:
Man tycker att folk borde inse att det inte alltid är ok att svara när mobilen ringer, men det verkar som om det bara blir värre och värre. Att svara när det ringer går före allt annat.
Förr, i mobilens barndom var det annorlunda.
Vi hade mobil tidigt och när vi åkte till Sicilien, var det väldigt märkvärdigt när vi använde den. Då hade nästan ingen där mobil ännu. Vi hade nästan order från Eva att ringa med den så ofta som möjlig och givetvis när andra såg och hörde det.
Då var det inte snack om att stänga av mobilen för att man satt på restaurang eller ens i kyrkan.
Äldste sonen bytte mobil rätt ofta och alla gamla lurar skickades till Eva på Sicilien, som sedan kunde sälja dem vidare.
Nu är sicilianarna ikapp och om oss när det gäller mobilanvändning.
Var det du som fick rättelse med 24 spänn?
Ha en fin tisdag!
Kärleksmums..gottgottigottgott..jo visst har man hört mycket personliga samtal vid kassorna..dagens matsmältningsproblem!!!..har en vana att jag går min väg när någon svara i telefon under vårt pågående samtal..är inte mina ord värda mer så kvittar det..kul att du tittade in hos mej..återkommer..Maria
I: Ja, det var väl mer en statusgrej att ha mobil när det fortfarande hade lite av nyhetens behag. Men jag tycker att det borde finnas någon slags användaretik för mobiler. Varför har det nu blivit så viktigt att omedelbart kunna bli nådd, när man förr klarade sig så mycket längre mellan kontakterna?
Nej, jag fick inte rättelse, jag väntade på min tur att köpa av deras underbart goda surdegsbullar.
Mis: Jag kanske skulle testa deras kärleksmums. :-)
Nej, mobilerna har verkligen förändrat vårt sätt att umgås, och då inte alltid till det bättre. Ska man svara i mobilen i stället för att tala med den man står öga mot öga med, ska det verkligen gälla något livsnödvändigt.
Den skylten borde hänga i varenda butik, på Hemköp, på ICA - ja överallt. Skulle inte ens något emot om den hängde på bussar och tåg också. Håller 200% med dig och är en sådan som blir tvärförbannad åt denna "mobilsjukdom".
Kärleksmums vet jag inte vad det är (är ingen sötis) men billigt måste den ha varit med tanke på vad det står på displayen;-)
Hej Jah, jag har sett denna skylt i några affärer, ja eller med samma lydelse. Första gången jag såg den tänkte jag som du att det var egentligen rätt sympatiskt men sedan såg jag den igen i en stor opersonlig affär och förstod mindre. Nu senast såg jag en liknande skylt med tillägget ... för det stör kassakommunikationen. Om jag förstår saken rätt så kan mobiltelefonen störa kassan, förmodligen kortterminalen. Men jag är inte säker.
Men jag håller verkligen med om att mobilanvändandet är helt galet. Idag var jag på Kallis med min dotter och och bredvid oss, på denna miniyta som Kallis erbjuder, satt en kvinna och talade i mobiltelefon oavbrutet. Och när vi gick på stan så helt plötsligt så börjar någon intill en i en butik nästan skrika in i en lur för att de har hörlurar inpluggade hela tiden så de är helt omedvetna om att det finns levande, hörande människor omkring dem.
Eva: I mobilernas barndom talades det ju mycket om att deras signaler skulle kunna ställa till en massa elände: bensinstationer kunde sprängas i luften och flygplan störta om de påverkades av mobilvågor (för att inte tala om våra hjärnor som skulle stekas eller förstöras på annat vis).
Men jag tror, att när man här talar om kassakommunikation så är det den mänskliga kommunikationen mellan dem som jobbar i kassan och kunderna det handlar om. Jag tror inte det handlar om elektroniska teknikaliteter.
Skicka en kommentar