Twingly statistik

söndag 3 augusti 2008

Det är svårt att förnya rockformatet

Det sägs att ner- ladd- ningen har tagit död på skiv- utgiv- ningen och skiv- försälj- ningen, men ibland undrar jag.
Ända sedan senaste julen har jag haft ett presentkort från Folk å rock i Malmö liggade utan att jag lyckats omsätta det.
Sedan min favoritbutik Jukebox i Malmö slog igen har det bara blivit skivköp via nätet.
Laddar ner gör jag knappast alls, och jag äger faktiskt inte ens en ipod. Däremot lyssnar jag flitigt på skivor när jag kör bil till och från jobbet.
I går, lätt omskakad efter whiskykonsumtionen kvällen före, tog jag mig i alla fall upp till Folk å rock vid Lilla Torg i Malmö City.
Jag har faktiskt inte varit inne där sedan de gjorde om en del av lokalerna till fik, men frånsett detta nytillskott tycker jag det var sig likt. De hade fortfarande ett stort skivutbud och sedan den hjälpsamme expediten hjälpt mig att snoka fram The Hold Steadys nya platta, Stay Positive, började jag bläddra i skivställen och fick lägga band på mig för att inte förköpa mig.
Och det var gott om kunder därinne, och det ska väl tilläggas att man numera också har ett stort dvd-utbud att locka med.
Jag vacklade till slut ut i solskenet med Stay Positive plus ett par inköp till, varav åtminstone det ena ska få ett eget blogginlägg är det tänkt.
Sedan kanske någon vill veta om The Hold Steady lyckas leva upp till förväntningarna jag hade med tanke på hur bra deras förra skiva, Boys and Girls in America, är.
Jag säger än så länge: säg det.
Det är inte en sådan där omedelbar skiva som fastnar direkt.
Men de brukar ju också vara de som man tröttnar på snabbast. Jag skulle kunna tänka mig att Stay Positive är en skiva som växer och jag får väl göra bilåkningstestet när jag ska till jobbet i morgon.
Helt klart är väl ändå att det är svårt att förnya det rockformat The Hold Steady gör sin musik i, samtidigt som man ska vara rotad i sin tradition.
Just nu känns det som den här recensionen sammafattar hur det känns.
Men jag är långt ifrån att lämna mitt definitiva omdöme, och nu gäller det att utverka ledighet när The Hold Steady kommer till våra nordliga breddgrader i höst.
De är ett av de bästa livebanden jag sett på mången god dag.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hur lät den?

Jag har två plattor med Hold Steady: "Boys and girls..." och den andra vad den nu heter (orkar inte kolla) och det är ett riktigt bra band. Kul att flera uppskattar dem.

Hade Uncle Tupelo i bilen på väg till matchen idag förresten (No Depression från ca -90) och det bandet rekommenderas alltid av mig.

Anonym sa...

...alltså jag ser ju vad du skrivit, men nu kanske du har hunnit med ett par lyssningar till...

Jah Hollis sa...

Boys and Girls in America är ju en av de plattor jag gillat bäst av en nytt band på senare år. Efter att ha sett bandet live i Köpenhamn (vi var väl 200-300 som tog chansen) håller jag dom även för ett av de bästa rockbanden man kan se live nu.

Så kanske blev jag lite besviken när jag hörde den nya skivan. Det låter nästan överproducerat med väldigt tjocka gitarrmattor här och var.

Men jag börjar upptäcka små melodier och finesser undan för undan. Jag fortsätter att vägtesta den för att se om låtarna fortsätter att visa sitt riktiga jag.

Och live skulle jag vilja se dom vilken dag som helst. Chansen kommer i oktober:
www.theholdsteady.com/

Anonym sa...

...fick skriva om The Hold Steady igen...

Jah Hollis sa...

Deras budskap är alltid värt att sprida vidare.