Twingly statistik

måndag 11 augusti 2008

Semestern började inte bra alls...


Nu har min semester börjat och den kunde ju ha börjat bättre, minst sagt.

Och då talar jag inte om att MFF gjorde ännu en underkänd insats, mot Djurgården i går, för det hände innan jag hade jobbat klart för dagen.
Nej, det var på väg hem det hände, mitt i natten då jag först skulle skjutsa en arbetskamrat hem på vägen tillbaka till Malmö.
Jag har länge befarat att det skulle hända, det var på något vis oundvikligt. Och just i natt hände det, som ett dåligt omen (nej, jag tror ju inte på sådant) inför min långa ledighet.
En bit på vägen mot Malmö dök det plötsligt upp ett djur på vägen och det kom springande i en väldig fart och hamnade rakt under mitt vänstra framdäck. Jag skrek till så att min passagerare hoppade högt, men tack och lov gjorde jag inte någon idiotinbromsning eller liknande.
Det var en kattstackare, mitt ute i ödemarken, som fick sätta livet till.
Och jag brydde mig inte om att stanna (det är livsfarligt att stanna där det bara är en fil och mittvajrar) eftersom jag kände hur ben och inälvor krossades av mina hjul.
Kattstackarn måste ha stendött så den behövde inte plågas på sin hädanfärd.
Lik förbannat kändes det mycket olustigt att vara orsak till att ett oskyldigt djur fick sätta livet till.
Dessvärre tror jag inte det var sista gången jag hamnade i den situationen, vägen mellan Malmö och Ystad är beströdd med små djurlik.
Och sedan läste jag i nyheterna att Isaac Hayes hade kastat in handduken.
Jag har väl inte varit någon uttalad Isaac Hayes-fan, men jag gillar mycket av den musik han gjort själv och till andra.
Att många verkar känna till honom främst som Chef i South Park, måste väl vara en generationsfråga.
Jag förknippar Isaac Hayes främst med en radda hits han skrev, tillsammans med David Porter, för soulskivmärket Stax och inte minst för musiken till filmen Shaft (där ju Sportspegeln lånade temat som signaturmelodi).
Hayes och Porter låg bland annat bakom fenomenala duon Sam & Daves hits, som till exempel Hold On, I´m Coming som de tillsammans med Booker T & The MG:s och The Mar-Keys förtrollar vita europeiska tonåringar med i videon här ovan.
Historien om den låten är en klassiker: Hayes och Porter hade suttit och gnetat länge för hitta en ny hit när Porter var tvungen att gå på muggen. Just då kom Hayes på en melodi och ropade efter Porter som svarade ”Hold on (man) I´m coming".
Tio minuter senare hade de sin hit med en titel och refräng som satt som gjuten.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

4 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jag hoppas att resten av semestern blir bättre. Har man bott vid en landsväg i hela sitt l... nej men i alla fall under sin barndom så vet man att katter riskerar att dö en brutal död när det är koncenterade på jakt. Antagligen var det ett annat djur som fick leva när du oturligt körde på katten.

Jah Hollis sa...

Så har jag faktiskt inte tänkt på saken. Men det var ändå lite obehagligt just när man kände hur däcket mosade livet ur den.
Och hade det funnits bättre kollektivtrafik mellan Ystad och Malmö kanske den fortfarande hade levt. :-)

Klarabella sa...

Ojdå. Jag hoppas att det inte var den där Ester bara. Men det var det nog inte.

Jah Hollis sa...

K: Det var förra semestern, 2008.