Twingly statistik

tisdag 26 augusti 2008

Vad är det som gått snett med MFF?

Jag hade planer på att gå och se MFF möta Trelleborg i ett skånskt hemmaderby den gångna kvällen, men eftersom ingen nappade och ville följa med fick jag kolla matchen via nätet medan jag pysslade med annat här hemma.
Och lika bra var väl det, kan jag tänka så här i efterhand.
För det är något som har gått allvarligt snett i MFF, trots att Roland Nilsson skulle bli en nystart och började prata om guld till MFF redan i upptakten till allsvenskan.
Nu verkar det som hjälten från VM -94 kommer att få ta fram piskan för att se till att MFF åtminstone kan hamna på övre halvan i tabellen när säsongen är slut. Någon guldstrid har man inte längre med att göra.
Hade man haft det, hade man väl spöat ett mediokert lag som TFF i stället för att som nu med nöd och näppe spela hem en poäng.
Som det är nu, verkar det som om MFF:s motståndare ska satsa allt på att tjonga in ett tidigt ledningsmål. Sedan har MFF all möda i världen med att försöka ta sig upp för den uppförsbacke de då hamnat i.
Derby var det även på Råsunda mellan AIK och Hammarby och i vanlig ordning numera när allsvenska lag möts i derbyn i Huvudstadsområdet blandar sig publiken i spelet på ett tämligen trist sätt.
Det är nästan så man börjar hoppas att Kalmar FF verkligen ska vinna allsvenskan i år.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jepp, på ett tämligen trist sätt. Det är nästan så man slutar hoppas.
Sen tycker jag att det är dags att allsvenskan får domare som kan ta tag i matcherna...

Bengavoice sa...

De har den effekten, de himmelsblå tröjorna. Oavsett hur talangfull och rutinerad spelaren än är, så hamnar nerverna utanpå tröjan när han drar den på sig. Effekten blir ett ängsligt och krampaktigt kollektiv där spelarna saknar förtroende för varandra och sig själv.
Men med den naiva optimism som kännetecknar en MFF:are blickar jag framåt: Nästa år...

Jah Hollis sa...

Jo, det kommer en ny vår och en ny allsvenska. Och en till, och en till, och en till...
Och när Zlatan har fyllt 35 avslutar han karriären med några håglösa insatser hos de himmelsblå men räddar MFF från att trilla ner i superettan...:-(

Anonym sa...

Det enda jag vet om MFF är att det är Malmös fotbollslag. Deras öde berör mig dessvärre inte, jag tycker att sniglar, salamandrar och grodor är mer spännande... :-)

Kollade hur många inlägg jag publicerat på min blogg, sedan jag startade Hemligheter.nu för ca 1 år sedan: 58 (femtioåtta)!
Och inte har jag många kommentarer heller, men det gör inget, för mitt motto är: "Kvalitet framför kvantitet" - och jag tycker mina kommentatorer håller bra kvalitet! ;-)

Jah Hollis sa...

Ja, de som håller på IFK Malmö eller något annat lokalt lag håller nog inte med om att Malmö FF är "Malmös lag". Men givetvis är dom Malmös bästa lag.

Mitt motto är "kvantitet o-c-h kvalitet". Och jag är mycket nöjd med de flesta av mina trogna komentatorer.
:-)

Anonym sa...

Förresten, en kurskamrat till mig (på journalistutbildningen) har varit (är?) tränare för ett Trelleborgslag. Han hette Alf Nånting. Lång, kraftig, ljushårig kille som skrev om sport i Trelleborgs Allehanda.

Anonym sa...

Javisst ja, det är klart att det finns fler lag...
Jag växte upp med en storebror som höll på HIF, och hade Kalle Svensson (hette han väl?) som idol!

Kvantitet... Mja, jag bloggar gärna sådär litet i skymundan, nästan hemligt, ju... :-)
Enligt SiteMeter, som jag nyligen installerat, så har jag efter en vecka haft ca två dussin besökare per dag. Jag kan se från vilken stad besökarna kommer, referring URL, vilket operativsystem och litet sådant. Har t ex räknat ut att det nog är du som har en Mac samt kör med Firefox (om jag minns rätt)... ;-)

Anonym sa...

Alf Westerberg har skrivit i Barometern vet jag. Han är tränare för TFF (igen - han har varit det tidigare också) och har tidigare varit tränare även i MFF, Ursula.

Jah Hollis sa...

U: Alf Nånting, ovanligt namn. :-)
Skämt å sido, Studiomannen har hittat den rätte Alf.
Kalle Svensson står ju till och med staty i Helsingborg. Legendarisk målvakt som bland annat stod i Sveriges mål i VM 1958.
Och Mac och Firefox, ja.
En mycket bra kombination.
För det mesta.

Anonym sa...

Jisses, Jah, tur det inte var Alf Svensson som var målvakt, och Kalle "Bengt" Westerberg som..., tja, va'vetja'... tränade MFF...?

Jasså Kalle S. var med i VM -58? Det var iaf för att se fotbolls-VM som vår far köpte TV den sommaren. Och han var nog HIF:are för vi bodde i Hbg till -55. Själv minns jag knappt nånting därifrån. Håller du koll på ALLA lag i Allsvenskan (m fl serier) - och sååå långt tillbaka i historien?!? (Imponerande kalenderbitande, i sanning!)

Hmmm, Mac alltså... :-D Det brukar mest vara reklam- och mediafolk som är Mackare... Vill du avslöja vad du jobbar med, Jah...? [SiteMeter kan INTE se ALLT ;-)] Dina arbetstider verkar likna mina, när jag jobbade som mellanpassare på en dagstidning...

Studiomannen: Det var klara besked! :-) Jag hade för mig att Alf hade ett "e" i efternamnet - att han lagt vantarna på TRE st, det trodde jag verkligen inte!

Jah Hollis sa...

Tja, jag vet värre kalenderbitare än så när det gäller fotboll. Jag är nog mera allmänbildad i ämnet.

Beträffande Macar så är det nog en betydligt större användarkrets för dessa eminenta datorer nuförtiden.
Och vad beträffar mitt jobb, så finns det en och annan som lyckats ta reda på vad jag sysslar med när jag inte har semester. Men på bloggen jobbar jag helst under mitt alias.