Twingly statistik

lördag 23 augusti 2008

OS har genererat ett par nya sportgrenar

Ja, OS i Peking går in på slutspurten och det drar ihop sig till avslutning och överlämnande av OS-stafetten till London som ska hand om spektaklet 2012.
Ja, alla vet vi väl att OS 2008 inte var någon succé för Sveriges del. Men min personliga guldmedalj går till bordtennisspelaren Jörgen Persson, 42, som kämpade in i det sista för en medalj men föll mot bättre motstånd.
Han kom i alla fall inte med löjliga bortförklaringar typ "det var inte min dag idag" och liknande man har hört från andra svenskar som trott sig kunna kvittera ut medaljer.
Jörgen Persson var lite förbannad på sig själv för de där missarna han gjorde som utföll till hans nackdel. Han levde som sagt upp till devisen om att kämpa väl.
Sen är det bara att konstatera att OS har fött ett par nya grenar inom idrotten:
• Kast med värdelös medalj introducerades av vår egen Ara Abrahamian.
• Spark mot skånsk domare introducerades av kubanen Angel Matos.
Sedan har vi haft sådant som segling i annans båt, simning med trasig baddräkt med mera med mera.
Det är kul med förnyelse.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Kul med förnyelse. Kuligt skrivet! God natt! Och visst är Jörgen P en riktig idrottsman, inga bortförklaring, och så bra han var/är!

Jah Hollis sa...

Tack, tack!
Jörgen P måste en gång i tiden ha bott nära Värnhem när han spelade för MFF, för han har stått före mig i kassakön på Hemköp ett par gånger. :-)

Bengavoice sa...

Där ser man vad som gör en vinnare. Annars hade Jörgen stått bakom dig i Hemköp-kön.
Sanna Kallur har också etablerat "dykning från häck", ej att förglömma.

Anonym sa...

Eftersom jag inte är sportintresserad (ett understatement f.ö.) är den enda behållning jag haft av OS de ironiska/roliga kommentarerna, så tack för de nya "grenarna".
Annars kan jag hålla med dig, vi borde satsat på gång, bästa grenen; 50 km, vilken nagelbitare. Fast det är över alldeles för fort, förstås, så det bästa är ju att se det i slow mo för att riktigt njuta.

Jah Hollis sa...

BV: Hade han stått bakom mig, hade jag kanske inte sett honom. Då hade jag ju missat detta stjärnmöte.

Gina: Det lär komma en dvd-box med det bästa av gång från OS genom åren (med extramaterial: diskningar vi minns). Du kanske ska förhandsboka. :-)

Anonym sa...

*ryser*