Twingly statistik

onsdag 13 augusti 2008

I dag har min minoritet sin egen dag


Ja, i dag är det De vänsterhäntas dag, och även om någon av er konstaterat att jag både skriver med höger hand och spelar gitarr högerhänt, så tillhör jag faktiskt de vänsterhäntas skara.
Och jag blev inte tvingad att lära mig skriva med höger hand om ni tror det (jag är inte född på 1800-talet) utan lärde mig det själv redan innan jag började skolan.
Egentligen behöver väl inte vi vänsterhänta någon egen dag av den anledningen att vi skulle vara förtryckta på något vis eller att vi är drabbade av någon annan form av diskriminering. Men jag, liksom andra vänsterhänta, tycker väl att det är lite kul att vi uppmärksammas.
I kväll ska jag gå på quiz på Pickwick här i Malmö och då får jag väl fira den här dagen lite extra med en annan vänsterhänting i vårt lag. Vi tar säkert en vänsterhandsskål.
I dessa datoriserade tider kanske det kan vara intressant att veta att jag även hanterar datormusen med båda händerna. Höger på jobbet och vänster hemma och jag tror det besparat mig en återkomst av den musarm jag drabbades av för ett antal år sedan.
Innan jag gör mig klar för kvällens quizzande vill jag också gratulera den andre svenska cyklisten som tagit silver i OS i Kina. Grattis Gustav Larsson!

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Vad kan man annars säga?

Jah Hollis sa...

Tack!
Det duger gott.

Förresten har jag haft problem att komma in på din kommentarsfunktion. Det vill inte komma upp någon ruta att kommentera i.

Liz1e sa...

ja, grattis - och lycka till på quizzen (vad är väl en bal på slottet?)

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, jag är ju oändligt nyfiken på varför du benämner dig som vänsterhänt trots att du verkar vara högerhänt i praktiken.
Själv var jag dubbelhänt som barn utom när det kom till att skriva. Numera är jag nog mer höger än vänsterhänt för utom att jag har kniven i "fel" hand när jag äter. Kunde jag ha firat igår också? Har jag missat en chans till fest? I så fall, fan!

Jah Hollis sa...

L: Det gick dessvärre inte så bra på quizzen, men det var ju god uppslutning och det blev riktigt trevligt i alla fall.

ASD: Jo, skrivningen och gitarrspelandet är inlärda med högerfattning, medvetet.
Men skulle jag greppa till exempel ett bordtennis-/tennisracket, vilket inte händer speciellt ofta nuförtiden, så är det vänster som gäller. Även om jag ska klippa till något med saxen.
Och jag greppar väl det mesta först och främst med vänstern, därför tycker jag det är befogat att jag kallar mig vänsterhänt.
Dock har jag aldrig sysslat med boxning så jag vet inte om jag är en naturlig south paw.

Jah Hollis sa...

PS. Jo, jag firade lite. Det var ju quiz i går. DS

Alla smutsiga detaljer sa...

Om det är boxningen som avgör så är ju jag vänsterhänt för jag var just South paw.
Tror att jag utropar dubbelhänthetens dag istället, välkommen att fira.

Anonym sa...

Brukar du säga att "det där kan jag göra med höger hand"? ;)

Jah Hollis sa...

Mycket smart observation där, Gina.
"Ja detta verkar ju vara skött med höger hand."
Jag ska hitta ett lämpligt tillfälle att använda det.