Twingly statistik

tisdag 12 augusti 2008

Go deh, go deh, Carin Götblad!


Eftersom jag började min semester i dag, kunda jag i lugn och ro lyssna på Sommar med Stockholms länspolismästare Carin Götblad.
Jag visste inte vad man skulle kunna vänta sig av denna kvinna som ibland tidigare kunnat framstå som lätt nervig och osäker i media.
Men jag lyssnade mig igenom hela programmet, där länspolismästaren verkade vara på säker mark och som innehöll tänkvärdheter, en del humor och framförallt ett rätt personligt musikval.
Jag hade i alla fall knappast väntat mig Fleet Foxes och Solomon Burke eller att bli påmind om vilken suverän sångerska Sara Isaksson är.
Men så var det. Och jag tycker det tyder på en självdistans, som många Sommar-värdar saknar, när länspolismästaren spelar I Shot the Sheriff med Bob Marley & The Wailers, så där bara i förbifarten.
Jag minns på den tiden Bob Marley levde och började nå ut till en stor publik även i Sverige, hur en del vänsterfolk och moralpuritaner avfärdade honom som en "knarkpropagandist" som ungdomar helst inte skulle få lyssna på.
Att han var den så kallade tredje världens störste artist och en stark politisk röst verkade gå många "medvetna" förbi.
Så go deh, Carin Götblad!
Och så har vi i dag fått det bekräftat att Ulf Lundell fortfarande trivs bäst i öppna landskap.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vi saknar Carin Götblad här på Gotland för så länge hon var länspolismästare gick det för sig att vid tillställningar typ Medeltidsveckan sälja smörgåsar eller kringlor och bjuda på ett glas hembrygd dricka. Man fick givetvis inte sälja drickan.

De försäljningsstånd t e x Röda Korsets i Fröjel där jag brukade var med hade en strålande fart på affärerna. Det var ständig kö efter bröd med tillhörande dricka.

Sedan slutade Carin Götblad och då blev det slut med det här försäljningsknepet. Trist, trist!

Ha en skön semester, jag hoppas att solen lyser på dig idag. Här ser det ut att bli ganska hyfsat.

/Ingrid

Alla smutsiga detaljer sa...

Carin är bra men jag måste säga att musikvalet i början av programmet var något märkligt. Inte så att jag har något emot orgelmusik men det blev lite krystat tycker jag. Tyvärr missade jag slutet men jag får lyssna på det idag.

Ankan sa...

Fleet Foxes? Hon måste haft en musikcoach.

Jah Hollis sa...

I: Ja, då förstår jag att ni saknar henne. Det låter som en rätt obyråkratisk inställning.
Och tyvärr regnar det i Malmö i dag, men jag har gott om inomhusaktiviteter att dra igång om det är så.

ASD: Orgelmusiken var inspelad i Mariakyrkan i Visby, så det var musik hon använde för lokalfärgens skull, tror jag.
I dag är det en kvinna som är bosatt på Irland som ska hålla i programmet. Eftersom den ön ligger mig varmt om hjärtat ska jag ge henne en chans.

A: Hon presenterade dom som "indiebandet" Fleet Foxes, så det ligger nog något i det du tror. Men bättre det än att behöva höra What A Wonderful World med Louis Armstrong för femtielfte gången i sommar.

Thomas O. sa...

Även jag lyssnade på "Sommar" med Carin Götblad - dock bara en halvtimme. Men det var en bra halvtimme. Hon verkade vara en riktigt trevlig person, med god musiksmak och distans till sig själv.

Jah Hollis sa...

Jo, som sagt fick jag en annan bild av henne i och med programmet.
Inte alls den där lite nerviga, torra kvinnan hon kunnat framstå som i mediasammanhang.

Anonym sa...

Instämmer i att Götblad var en positiv Sommar-överraskning, likaså den unga tjejen som var inröstad och som berättade om sin skolgång på ett sätt som verkligen berörde.

Sommar-bottennappet så långt tillbaka jag kan minnas var Thore Skogmans i fjol - en pinsam hyllning från Skogman till Skogman, med låtar av och med Skogman...

Jag saknar fortfarande "Sommar-stryparen" Torsten Ehrenmark, likaså hans efterträdare Ulvenstam.
Bort vandra de...

Jah Hollis sa...

U: Att överhuvudtaget hålla på att spela musik man själv gjort (om det inte finns en väl motiverad överraskningseffekt bakom) är rätt torftigt, och Thore Skogman slog väl alla rekord.

Och ja, den inröstade tjejen gjorde ett bra program.

Roligaste Sommarprataren jag någonsin hört var Thomas Öberg från Bob Hund. Underbara berättelser ur livet och kanonbra musik.

Ehrenmark och Ulven spelade, lite på gott och ont, i sina egna divisioner.