Twingly statistik

lördag 16 augusti 2008

Muxtape har blivit den nya favoriten


Jag har hittat en ny favoritplats på nätet och även om många av er säkert redan känner till den kan jag inte låta bli att föra budskapet vidare.
Jag vet inte om ni har upplevt den tiden då man gjorde blandband, kassetter där man spelade in en blandning av musik som skulle vara noga utvald. Kanske gjorde man sin blandning för någon speciell person, ja kanske var bandet till och med en kärleksförklaring till någon (blandband ansågs för övrigt, på den tiden de var vanliga, att utgöra samma hot mot musikindustrin som fildelningen i dag).
Men med cd-bränningen och övergången till digitalt nerladdad musik blev kassetterna museiföremål och konsten att göra blandband dog ut.
Eller?
Behovet tycks finnas kvar, för nu finns Muxtape på nätet, ett ställe där man kan sätta ihop sitt eget digitala blandband, en Muxtape, och dela med sig till vem som helst.
Jag har inte skaffat konto där än, men jag väljer ofta ut en spellista från Muxtape och lyssnar på när jag sitter vid datorn någon längre stund. Muxtapes blandband fungerar utmärkt i andra sammanhang också och denna sajt verkar dra till sig folk som har väldigt rolig och varierad musiksmak.
Nytt och gammalt, gott och blandat i ordets bästa bemärkelse.
Den gamla godingen ovan återupptäckte jag på en Muxtapeblandning.
Rekommenderas varmt.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , ,

7 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

Blandband. Jo, nästa med en tår i ögonvrån minns jag dem. Hur många tjejer jag har gett kassetter med (illa) dolda budskap vet jag inte. Men de skulle nog kunna bli några mil om rullade ut dem. Vid tillfälle ska jag kolla in ditt tips också.

Sånger från nedre botten sa...

Aaaaaaarggghhh. Tangentbordet håller på att k*k* ur. NÄSTAN ska det stå.

Liz1e sa...

om man minns blandbanden - jajamensan. Har t.o.m. 3 kvar, ungefär som man sparar gamla kärleksbrev:) tack för tipset, ska kolla upp det när jag har ork.

Anonym sa...

Åh, den sidan ska jag kolla mer på! Blandband-för mig var det lite ett sätt att "presentera sig"- det här gillar jag så då vet du lite vem jag är.

Mikael K sa...

Håller med //sop, att visst fick man (eller trodde sig få) veta vem hon eller han var av deras blandband.
Och vilka aha-upplevelser jag kunde få av andras inspelningar.
Men borde inte blandcd:n ha en guldålder nu med tanke alla digitala möjligheter?

rocky sa...

Jag gör fortfarande blandband, jag gillar det begränsade utrymmet. 60 banden är min favorit.

Jah Hollis sa...

Man skulle nog kunna göra en doktorsavhandling om blandband.

Clive: Var får du tag på sådana kassetter, är inte dom antikviteter nu?