Twingly statistik

söndag 26 juni 2011

Fototriss del 142: Gissa temat




Sista Fototrissen innan det blir ett semesteruppehåll i denna oerhört populära fotoutmaning.
Sista temat inför uppehållet är: Gissa temat, en gammal bekanting där man själv väljer sitt tema och sedan får övriga deltagare försöka gissa vilket tema det är man valt.
Mina bilder är tagna i kväll, midsommardagen, och vill man kan man ju ta den enklaste varianten till tema man kan tänka sig (om man vet lite om var jag brukar ta mina bilder och så vidare).
Men vet man lite mer om det som finns på bilderna, så kanske man får till ett aningen mer avancerat tema, och man skulle kanske kunna göra det ännu mer avancerat.
Nåväl, här är mina tre färska bilder.
Svaret på temat finns i första kommentaren.
Ha en fin sommar och kolla fler okända teman här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

51 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Det enkla temat är förstås: Malmö, där jag bor och har tagit bilderna i kväll.
Men så är det också kända Malmöbyggnader: Kronprinsen syns i fjärran överst, sedan Petrikyrkan och nederst Turning Torso.
Och eftersom de är tagna i siluett/profil kan man väl vi dra till med att temat är: Kända Malmöprofiler. :-)
Ha en bra sommar!

Hanna sa...

Haha, min gissning hade varit stad eller nåt sånt, men det var visst mer specifikt än så... :-P Men jag funderade också över om temat inte var Malmö... ;-)
Det andra alternativet hade jag dock aldrig tagit... Bara Turning Torso jag känner till... Och så Öresundsbron såklart, men den hade ju inte du med... ;-) Jag har aldrig varit i malmö, så jag känner inte till de kända byggnaderna där så bra...
Jättefina bilder f.ö.!!! :-)

Anneli - A'la Foto sa...

Den snurrande höga byggnaden i sista bilden är alltför välfotograferad så den känner jag väl igen så det enkla temat gissade jag rätt på även ifall de två översta bilderna inte sade Malmö för mig!

ha en superskön söndag!

Anonym sa...

Haha, det var en BRA triss, men för svår för mig!
Jag vet att du brukar fotografera i Malmö, så det kunde jag!
Sista bilden kände jag ju igen, men då jag aldrig har varit i Malmö, så kunde jag inte klura ut de andra två...
Dock var jag faktiskt inne på tanken att du ville säga något med ljuset, men jag kom inte på VAD!
Kul!

Monica o Jacob sa...

Tänk att det var det första jag kom att tänka på;-)))))
Bra triss, ha en skön
sommar;-)))))

cat sa...

Ja för mig blev det en gissning på det enkla temat, Malmö.
Känner så klart igen den sista byggnaden, men ingen av de andra.
Fina stadsbilder!

Anonym sa...

Gissade rätt, på det enkla temat. Profilerna är jag inte så bekant med. Det ser ut att vara fint i Malmö!

Milla sa...

Jag vet INTE vilken stad det är. Det var inte det jag tänkte på. Jag tänkte att det rätta temat kunde vara himlen ;0)

Nukke sa...

Jag skulle ha sagt att kvällen i stan var temat ! Milda ljus och vacker perspektiv i bilderna !
Önskar dig bra sommar och soliga, varma dagar och milda kvällar.

Nett sa...

Malmö.. som du lyckades att få ner i bildtemat, vackra kvällsbilder.

anemonen sa...

Det kunde jag aldrig gissa:-) Vackra kvällsbilder har du fångat och en trevlig vecka och sommar önskar jag dig.

Pysselfarmor sa...

Ha ha typiskt dig...för jag tänkte Malmö och så lätt kan inte Jah mena....! Kreativt som vanligt!
ha fortsatt skön söndag

Anonym sa...

Har varit i Malmö ett par gånger men kände ändå bara igen en av byggnaderna - den sista - så det var med tveksamhet jag gissade på Malmö. Den andra varianten had jag inte fixat.

Trevlig sommar :)

Pialotta sa...

MALMÖ var givet Jah :) trevligt med bilder från sin stad ibland:) ha de gott o trampa på..

LEna Norgren sa...

Ha ha den var bra jag gissade ju givetvis på den simpla varianten:Malmö eftersom jag aldrig satt min fot i Malmö hade jag ju ingen aning om vad jag såg...jag lär mej en himla massa om malmö via dej!!!!Ha en skön sommar!

4U2 sa...

Först tänkte jag byggnader och sedan Malmö pga sista bilden, tvekade :)

Anonym sa...

jag gissade himmel...

Cecilia Artista sa...

Jag valde det lättaste temat. Turning Torso känner jag ju igen men inte de andra två. Men solklart ändå att bilderna är från Malmö!

Olga T sa...

Malmö var min gissning. Var inne på höga byggnader men fick inte till det i första bilden. Kronprinsen var ju där, men det såg jag inte .

Susanne sa...

Och jag tänkte: höga Malmöbyggnader. För i alla fall två av dem är de högsta i Malmö, eller hur?

Kända Malmöprofiler? Ja, det finns väl sådana här också i stället för Reepalu, Wiehe och andra. :)

Anonym sa...

"Mellan husen" var min gissning. Ha en skön fotosommar.
Ingegerd/SIMPAK

B i r g i t t a sa...

Ja det var bra! Jag tänkte - innan jag läste - att det var uppstickare vid horisonten ;)

Axart sa...

Snyggt jobbat:), jag tänkte på sommar-natt, men det kanske är för att jag just firat midsommar.

Bra och djupt tänkt.


AX

Maria C. Dunder sa...

Snyggt triss! Gissade dock fel men kan ju ursäkta mig med att jag tyvärr aldrig varit i Malmö.

Mona sa...

Jag tänkte också höga byggnader. Det är bara Turning Torso som jag känner igen. Underbart ljus du tagit bilderna i.

BP sa...

Ha, ha. Jag gissade på gamla triss-klassikern "så här ser det ut där jag befinner mig idag". Det hade ju också varit väldigt fyndigt;-) sista bilden är min favo!

Annie sa...

Temat måste ju vara Malmö, med den där söta skrapan :-) Eller sömnig stad.

Barbro S sa...

Snyggt! Ja, att du bor i Malmö det vet jag och Turning Torso känner jag igen men min första tanke var skymning eller sommarnatt, faktiskt.

Della sa...

Först var jag väl inne på Malmö, men sedan byggnader i Malmö och det var ju i alla fall nästan rätt. :-)

Anni sa...

Himmel, vy och högt hade jag i tankarna - mitt Malmö ser annorlunda ut än ditt ;-)

Och att mitt tema var jockey-jackor stod i min första kommentar, men du googlade dig ju lätt fram till vinnaren antar jag. Vill du se mina bilder av hennes alster finns det i morgonens inlägg!

Karin sa...

Jag tänkte direkt Malmö, eftersom det är så bekant för mig, men kände att det var alldeles för enkelt och försökte komma på något klurigare....lyckades inte!

Tant Otto sa...

Hm den var lite klurig...först tänkte jag på torn, höga hus..men så kom jag på att det kunde vara Spira... kunga spira..till kronprinsen som man såg skymta i översta bilden...
Lite långsökt men bättre kunde jag inte...
Malmö var alldeles för enkelt...det var ju det första jag tänkte på...
ha de gott

Monkan sa...

Jo, jag vet ju att du håller till i Malmö, men tänkte att så enkelt kan det ju inte vara :) Min tanke var "uppstickande byggnad" eller hur man nu ska uttrycka det, så det var väl liiite grann åt rätt håll i alla fall :)

Annelie Esseus sa...

Malmöplatser var mitt val och närmare än så kan man väl inte komma! (Sa hon lite godtroget, bara en aning besviken på sig själv......)
Jag saknar faktiskt Malmö lite just idag, skulle vilja handla grönsaker/frukt på Möllan...

Linnea sa...

Ljus över Öresund! Gissar jag! Vackert som vanligt!


Må så gott/Linnea

Lisa sa...

Gissade delvis rätt :)

Svaret hos mig var helt rätt men kanske hade du tjuvkikat på svaret som fanns längre upp ;)

Gunvor sa...

Av dina fina bilder från Malmö var det bara den sista som jag kände igen.Gissade på Malmö jag också.
Jag har varit till Malmö en gång för längesen. Det var vackert kommer jag ihåg.
Tack för snälla kommentarer hos mej!
Ha det fint!

Sister Moonshine sa...

Jag kände faktiskt igen Torson, men tänkte att svaret var 'storstad' vilket alltså blev min gissning innan jag såg svaret.

/Åsa

Anonym sa...

Hej, tack för din kommentar, kunde inte knäcka temat, tänkte på höga hus. Fin och klurig triss!

Anonym sa...

Det är vackra himlar, så det kunde varit temat. Turning torso är nog känd i hela Sverige.

Lena Börjesson (Liisanantti) sa...

Malmö är en fin stad med mycket att utforska.
Kan bli en sväng neråt i sommar om vi kan slita oss från västkusten :)
Tack för alla trevliga kommentarer och ha en go sommar

Anna sa...

Härliga bilder =) Känns väldigt ödsliga av någon anledning men på ett bra sätt =)

Kerstins foto sa...

Malmö, stad men även skymning var ord som kom för mig.
Hur som så är det en fin triss. Du är duktig på att dokumentera din stad.
Ha en fin helg.

Pumita sa...

Utan din blogg hade jag inte vetat nåt om Malmö! Man lär sig nåt varje dag. Tack för det!

larans sa...

Gissade på temat "Högst i Malmö". Men det är klart det finns kanske fler i Malmö som vill kalla sig så! :-)
Fina bilder iaf.

kjerstisandnes sa...

Ahh, den så jeg ikke. Men så har jeg desverre ikke vært i Malmø heller. Ser flott ut og nydelige bilder.
sv: trissen min var visst vanskeligere enn jeg tenkte: fotballsupporter. Med supporterfargede negler, kake med fotballemblem og fotballaget til guttene mine:0)
God søndag.

Erik "Semlan" sa...

Turning torso är onekligen vad som är Malmös mest kända siluett sedan Kockumskranen nere vid hamnen försvann.
Det huset och Öresundsbron (fast det är väl inte Malmö)!
Annorlunda vinkel på det vridna tornet, skateboardparken i förgrunden verkar anlagd (av kommunen?), inget hemmabygge. Kul att de satsar på ungdomen.
Malmös kanaler är ju onekligen en del av stan, så jag gillar även första fotot. Kronprinsen har jag besökt flera gånger...
Men temat var ju inte oväntat. :-)
Nu har jag äntligen fått ihop en egen triss. ;-)

My Svensk sa...

Jag gissade på Malmö när jag såg Turning Torso^^

Kul att du gillade min Metaltowntriss förresten:)

wigardt sa...

Tänkte mer på solnedgång. Fina bilder.

jacglenphoto sa...

Tänkte att det var nåt med Malmö då vissa så tydligt angav det men samtidigt var jag inne på skymning eller nåt med ljuset ...
Kanonbra triss i alla fall - har äntligen gått upp min så det var tur att vi hade tid på oss.
Ha en skön sommar.

Erik "Semlan" sa...

Jo men visst. Kronprinsen har en festvåning högst upp och där var jag och en massa andra nöjesjournalister på presskonferens på 80-talet! Då var en viss Alan Alda här på besök och filmbolaget ville göra något annorlunda. Så vi satt där uppe och hörde honom lägga ut texten om någon film (minns inte vilken).
Annars skedde det mesta i centrala Malmö, några biografer, några restauranger och ett oväntat "nära döden" äventyr...
Tack för ditt nya besök till min andra Fototriss under "sommarlovet". :-) Välkommen tillbaka!