Twingly statistik

tisdag 28 juni 2011

Hurra för vännerna Hasse och Monika



I dag, den 28 juni, fyller två personer jag haft en lång vänskap och bekantskap med år.
Märkligt nog har jag inte kommit att tänka på att de delar födelsedag (till datumet, inte året) förrän i år då en av dem blir 80 år.
Hasse är förstås, Hans, Hasse, Alfredson som, enligt vad han själv säger, högst motvilligt blir 80 år i dag.
Han har med sin blandning av humor och allvar och sina många kunskaper inom konsterna, och om livet, följt mig sedan jag var barn (då Knäppuppsketchen Guben i låddan, med Martin Ljung som den då stora stjärnan, var en favorit) fram till nu.
Jag är en av de där som kan en radda Lindemancitat, som tycker att Den enfaldige mördaren är ett mästerverk och som ännu kan hämta visdomsord ur Ernst Semmelmans minnen.
Men jag ska inte dra hela historien, det gör andra bättre. Jag vill bara lyfta på (den imaginära) hatten för 80-åringen, som väl är något av en idol och som jag en gång med vördnad haft äran att hälsa på personligen.
Monika däremot träffar jag ganska ofta (senast på midsommaraftonen), och med säkerhet när det är quiz på onsdagarna. Hon har hängt med i mitt liv sedan 33 år tillbaka då vi hamnade på samma folkhögskola och hon har också berikat detta mitt liv på många sätt, precis som Hasse A.
Så grattis till dig med Monika!

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: