Twingly statistik

onsdag 29 juni 2011

Endast Sverige svenska gubbar har, eller?



Vi befinner oss i jordgubbssäsongen, ja den svenska jordgubbssäsongen.
Efter den sedvanliga hysterin till midsommar har kanske även priserna på jordgubbar nu sjunkit tillbaka till en tämligen normal sommarnivå.
Själv är jag ingen storkonsument av jordgubbar, men jag köpte en liter veckan före midsommar, jag åt bjudjordgubbar med vispgrädde på midsommarfesten jag var på och jag har köpt en liter även efter midsommarhelgen.
Jordgubbar är en av de saker som kan väcka upp chauvinisten i svenskar som annars inte är speciellt nationalistiska och som tar avstånd från Sverigedemokraterna och liknande rörelser.
Hur många gånger har man inte hört folk bli upprörda inför risken att inte få svenska jordgubbar till midsommar. ”Får man inte svenska jordgubbar blir det ingen riktigt midsommar!”
En anledning till detta tycks vara att svenskodlade jordgubbar ska besitta en sötma, som av någon underlig anledning ingen jordgubbsodlare i resten av världen kan få fram.
Nu är det faktiskt så att det där inte stämmer, och därtill odlas det ett flertal sorters jordgubbar i Sverige.
Jag har själv hunnit testa teorin; en av de litrar jag har köpt i sommar var svenskodlade och en var odlad i Tyskland (och såldes faktisk till reapris).
Ni kan se de båda inköpen i tallrikarna på bilderna ovan; den synbarliga skillnaden är att jag plockat bort det gröna från den ena litern. Färgens eventuella olikhet kan lika gärna bero på att jag efterbehandlat båda bilderna i mitt ganska simpla bildbehandlingsprogram.
Jag kan berätta att båda sorterna smakade utmärkt, båda hade den sötma som man endast brukar tillskriva svenska jordgubbar.
Men kan ni säga, bara genom att se bilderna, vilka som är vilka?
Är de svenska överst eller nederst?
Sug på den!

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Inga kommentarer: