Twingly statistik

måndag 20 juni 2011

Veckans fönster 132: Industriellt


Ja, jag ligger lite efter den här veckan, i alla fall vad det gäller fototeman.
Allt beror på en Köpenhamnstur i fredags där jag var hemma i Malmö igen någon gång på morgonkvisten och som innebar att hela dygnsrytmen för helgen ruckades i sina grundvalar.
Men i kväll, söndag, var jag ute och fotade mitt industriella fönster, vilket ju egentligen inte är något problem i en gammal industristad som Malmö.
De gamla industribyggnaderna finns kvar, även om det flyttat in nya verksamheter i många av dem. En sådan syns på min bild, en av Kockums varvs stora industrihallar (klockan är kvar från den tiden och alla cyklande varvsarbetare passerade den) där nu Sveriges Television håller till.
Man skulle nog på något vis kunna säga att det är en rätt symbolisk bild av den förvandling Malmö genomgått de senaste tio-femton åren.
Fler industriella fönster hittar ni via kommentarerna här.
Sedan måste jag nästan be om ursäkt för mitt Skolade fönster förra omgången. Den bilden fick det fina huset Orkanen att framstå i en trist dager och förhoppningsvis ser det bättre ut om ni går in och kollar nya bilder här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , , ,

11 kommentarer:

Mona sa...

Undrar om det jättestora uret fanns där innan SVT tog över byggnaden. Någon verkar tycka att tiden är väldigt viktig i alla fall!

Du har missat att lämna en länk hos Susanne under industriellt fönster, men jag såg att du kommenterat hos någon annan. Så jag hittade till dig ändå.

Susanne sa...

Jo, det var inte länge sedan svt hade öppet hus där, om jag minns rätt. Fast jag var inte där.

Tycker verkligen Malmö förändrats till det bättre sedan jag var tonåring. Då var det Lund man åkte till. Nu åker ju lundaborna till Malmö för att roa sig.

I september kommer faktiskt en av Malmöprofilerna till Eslöv för att prata just om Malmös förvandling från industristad till, ja, vad det nu är för något.

Heksann sa...

Imponerande byggnad och en fin fönsterbild.

Lisa sa...

Bra när man kan ta tillvara gamla byggnader såhär och inte bara låter dem förfalla.

Della sa...

Jag kan riktigt se framför mig hur de kommer cyklande och kastar en snabb blick upp på klockan.

Pumita sa...

Du har rätt, det är kanske ingen höjdare att jobba inom industrin men då borde man ju göra mer åt miljön för att folk ska trivas (förutom allt det andra som är tungt). Ditt fönster ser betydligt trevligare ut än mitt grådaskiga... riktigt charmigt kan jag säga, jag som inte har satt min fot i en fabrik, iaf inte i arbetskläder.

BP sa...

Då jag älskar tegelbyggnader så gillar jag din bild per automatik:-)
Kul att du gjorde den fina byggnaden Orkanen mera rättvisa - man skulle nästan kunna kalla det för dementi - fast tvärtom alltså;-)

Mona sa...

Din kommentar hos Susanne syntes inte. Tänkte inte på att kommentarer ibland fastnar på vägen.

Sorry att jag inte läste texten under din bild ordentligt. Jag får skylla på att jag var trött:-)

Sommar i Sverige sa...

Visst är det så att många byggnader byter innehåll/verksamhet bara det yttre är kvar. Trevlig midsommar.

Anonym sa...

*hehe* ja se där, vi var på samma ställe :) tur att vi inte hade tagit samma bild också.

B i r g i t t a sa...

Skönt när gamla industribyggnader slipper att förfalla och i stället får nya verksamheter inrymda.
Glad midsommar!