Twingly statistik

fredag 3 juni 2011

Sommarens största hitsång alla kategorier



På väg hem från jobbet vid klockan ett natten mot fredagen fick jag höra den: sommarens garanterat största hit, och det var inte bara en sångare som sjöng utan flera.
Jag talar naturligtvis om näktergalen, sångfågeln som vi kan höra under några veckor, ungefär fram till midsommar, under vårens slut och sommarens ankomst.
Det är något av det vackraste man kan höra en sommarnatt när det är tyst i omgivningarna i övrigt. Tydligen kan de höras på över en kilometers avstånd och utkämpa riktiga sångdueller om de har revir intill varandra.
Nu hörde jag först sången ifrån Tivoliparken och fågeln måste ha varit minst 500 meter från mig. Längre upp mot min övernattningslägenhet hörde jag minst två till, på närmare avstånd.
På nästan alla platser där jag har bott genom åren, med något undantag, har jag fått höra näktergalar i närheten sommartid.
När jag flyttade till min nuvarande lägenhet i Malmö fanns det på inte så långt avstånd en lövskogsdunge där näktergalarna trivdes, byggde bo och sjöng.
Den dungen jämnades i stort med marken och ersattes av en bensinmack, ett lågprishotell och en stekosstinkande McDonalds-sylta.
Nerköp var bara förnamnet.
Desto trevligare då att märka att det finns något positivt med att övernatta i Kristianstad. Och tvärtom vad det sägs har jag hört någon av de där fåglarna vara i gång redan i maj.
Underbart är kort stämmer så väl in på näktergalen.
Det gäller att njuta av den medan den håller sången igång.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

10 kommentarer:

ormbunke sa...

Så underbart att få höra näktergalen.Så bra att kunna ladda dina batterier med en bra konsert och ett eller två glas öl. Jag var nog lite tidigt ute med pingsten. Men det är inte lätt att hålla reda på alla dessa helgdagar. Pingst brukar ju inte va så sen. Ha de gott. Anita

Skaparglädje sa...

Vilken härlig filmsnutt på näktergalen.
Trevlig Helg!

Ingrid sa...

Jag hörde näktergalen när vi var vid Muldestranden förra helgen. Här vi Stenstugu har den inte hörts av ännu, men det är mycket annan vacker fågelsång just nu. Speciellt om man går ut lite tidigt på morgonen, då är det en underbar fågelkör.

Ha en fin helg!

Leena sa...

Jag vet inte om jag någonsin har hört näktergalen. Kanske har jag hört det utan att veta, är inte så bra på fåglar. Men lyssnar på dem gör jag, det är härligt nu före midsommar. Sedan blir det tyst i skogen och det känns lite vemodigt.

Pysselfarmor sa...

Underbart! Precis hört näktergalen här hos goda vänner i Danmark - Norra Snede. Hela kvällen satt vi och lyssnade på den och så vaknade vi till deras sång på morgonen.
Ha det gott.

Thomas O. sa...

Nattgalen! Onekligen somrigt!

Jah Hollis sa...

Jag hörde faktiskt minst en näktergal i Malmö i kväll med (söndag 5 juni). Jag kom osökt att tänka på detta:
http://www.warnerbring.com/tillennaktergalimalmo.htm

Anonym sa...

Vi har en nektergal som håller till i en stor dunge precis utanför huset! VARJE år samma sak, han börjar redan i början/mitten på maj 8lite olika, +/- en vecka), också sjunger han så gott som oavbrutet DYGNET runt!!! Jag begriper INTE hur han hinner med något annat...
Några hundra meter längre bort håller en annan nektergal till, så kanske är det därför han sjunger precis hela tiden, typ, för att tala om för den andra att han skall hålla sig undan?
Otroligt vackert är det i vilket fall, och jösses vad glad man blir av den lilla fågeln...

Pialotta sa...

Jag har hört många Näktergalar här runt om .. ljuvligt och man stannar liksom upp på sin vandring:)

B i r g i t t a sa...

Fantastiskt fångat! Vad det finns att ta del av på Internet :)