Twingly statistik

onsdag 20 december 2006

Malmös kollektivtrafik nära kollaps

Var och en som använt sig av kollektivtrafiken i Malmö de senaste åren kan inte ha undgått att märka av en försämring på de flesta plan. Sydsvenskan uppmärksammar just nu detta i artiklar bland annat om de nergångna bussar som Arriva och Veolia (f d Connex), de företag som har hand om kollektivtrafiken, kör med.
För oss som i många lägen är hänvisade till kollektivtrafiken är detta inget nytt. Tack och lov har man också börjat byta ut dessa rullande skrothögar mot nya och, än så länge, fina bussar.
Frågan är sedan om man ska lyckas få dessa bussar att gå i tid och få samtliga chaufförer att köra på ett sätt som inte är en fara för passagerare och andra trafikanter. Vad det gäller förseningar skyller bolagen på vägarbeten och för många (!) passagerare.
Förklara då hur bussar kan vara försenade upp till en kvart söndagar mitt på dagen när trafiken är en bråkdel av vad den är i rusningstid vardagar och det inte är överdrivet många passagerare. Om bussarna kommer alls; det verkar som om det är en hög frekvens av inställda turer.
Värsta problemet måste dock vara den övriga trafiken. Och där kan man väl inte lasta bussbolagen för att trafiksituationen i vissa delar av Malmö är kaotisk.
Det finns knappt några speciella bussgator, och de som finns utnyttjas glatt av andra trafikanter som aldrig tycks ha efterräkningar att vänta när de stör kollektivtrafiken.
I värsta fall kan det till exempel ta fem till tio minuter för en buss att ta sig från Värnhemstorget (som har Skånes sämsta luft) och över Drottninggatan, en sträcka på 500 meter.
Jag vet inte vem som ansvarar för trafikplanering och trafikövervakning i Malmö, men ibland känns det som om de ständigt är ute på lunch.
Ofta går det snabbare att cykla inne i Malmö än att ta sig fram med buss. Ja i bland vinner man tid även på att gå.
Och så ska det väl inte vara?

Jah Hollis

Inga kommentarer: