Twingly statistik

onsdag 23 september 2009

Det verkar krylla av vilt på vägarna

När jag åkte hem från jobbet i måndags kväll mellan halv nio och nio hade det hunnit bli mörkt (ja, det var faktiskt höstdagjämning i går) och det innebär att man får vara på sin vakt vad gäller vilt som kan hoppa ut på vägen.
Inte för att det inte kan hända när det är ljust, men risken lär vara större när det mörknar.
En liten bit utanför Ystad såg jag i billyktornas sken stora blaffor med blod och delar från något djur utsmetat över vägen under en lång sträcka. Intill mitträcket låg en djurkropp: kanske var det ett rådjur eller en hjort.
Av mängden blod och slamsor på vägen lär det stackars djuret ha blivit påkört av ett stort fordon och sedan släpats rätt långt mot vägbanan innan det blev liggande.
Själv har jag inte kört på något större än en katt, men haft närkontakt med en stor hjort som kom emot mig på vägen. Den gången sprang den förbi och jag hoppas verkligen att jag ska slippa kollidera med en sådan bamse.
Det finns också risk att kollidera med älg även i Skåne, det inträffar sådana olyckor då och då. Just den här tiden på året lär det, enligt Nationella viltolycksrådet, vara störst risk att stöta på älgar.
Vildsvin ska man också passa sig för här i Skåne. Än så länge är det dock nollor i statistiken vad gäller björn, örn och mufflonfår (men de finns alla med i viltolycksrådets tabeller) här i sydligaste delen av landet.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: