Twingly statistik

torsdag 17 september 2009

I dag fyller mitt gudbarn 13 år

Och upp mot en ändlös sky
lyfter ett plan

Ett under av eld
och natten blir till dag...


Jag kom att tänka på den här strofen när jag var uppe vid Värnhemstorget i går förmiddag för att köpa och skicka ett födelsedagskort till mitt gudbarn.
Solen lyste så vackert denna septemberförmiddag att till och med det rätt trista Värnhemstorget framstod i ett vacker sken. Och jag var lite sur för att jag var tvungen att åka till jobbet senare.
Texter kommer från John Holms låt Medan dagen tonar upp från skivan Lagt kort ligger. John Holms skivor borde vara obligatorisk lyssning för alla svenska band och artister som klämmer ur sig lågstadiepoesi på svenska och engelska och kallar det låttexter.
Ja, i dag fyller mitt gudbarn år. Hon blir 13 år.
Det lilla knytet som nio månader gammal kom hem från Kina tillsammans med sina adoptivföräldrar blir tonåring.
Tiden går, sanna mina ord (om ni nu inte lagt märke till det redan).

Men här har vi en som lever kvar på apstadiet, förlåt..ankstadiet.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anni sa...

Ja, den lettiska ölen var god, riktigt god. Frisk och läskande en sommarvarm solig söndag i september...

Mikael K sa...

Jepp, jag ser planet.

13 år. Vilken stor dag. Gratulera!

Eva Nygren sa...

Gamla Värnhem. Jag såg att nu domineras en sida av torget av en jätte-entréflagga. Men du gillar väl det, du var ju så glad att din del av stan hade fått en stor galleria. Kan tänka mig att du tillbringar all din fritid där ...

Jah Hollis sa...

Entréflagga? Den har jag nog missat.
Jag har varit inne i själva Entréhuset två gånger, varav en då vi var på bio. Men får jag välja mellan att ha det, och bombhålet som låg där år efter år förut, så väljer jag Entré.
Dessutom finns det nu nya cykelvägar in mot stan som går förbi Entré och när man tar den vägen hem på natten åker man genom ett helt nytt stadslandskap som nog inte har någon direkt like i resten av Malmö. Lite spöklikt nästan, speciellt när det är fullmåne.

Eva Nygren sa...

Jo, jag fattar. Men bombhålet kunde ha fyllts med mycket. Flaggorna hänger vid Hemköp tror jag. Förresten, angående cykling - du har väl hjälm? Jag har hört om så många cykeltillbud som kunde förhindrats om cyklisten hade haft hjälm så det är min grej nu. Och det går vilt till på sina ställen i Malmö även om det inte är så där du cyklar. Det låter fint!