Twingly statistik

lördag 19 september 2009

Veckans fönster 50: Lyxigt

Till dagens fönstertema har jag tagit ett helt nytt foto, även om ett fönster från detta ställe faktiskt varit med i en av mina tidigare bloggposter.
I dag är bilden tagen från ett annat håll och vi ser två fönster till denna restaurang som finns i samma hus som Hotell Savoy.
Tidigare hette även restaurangen Savoy och var nog höjden av lyx i Malmö.
Här, innanför dessa fönster, utspelar sig inledningen till en av Sjöwall-Wahlöös "riktiga" Martin Beck-romaner, Polis, polis, potatismos!, där en höjdare inom affärsvärlden blir skjuten mitt under pågående middag.
Själv har jag knappt satt min fot därinne, men flera gånger besökt puben Bishops Arms (en gång i tiden Savoys bakficka) som ligger vägg i vägg.
Fler lyxiga fönster hittar ni under kommentarerna på Susannes fotoblogg.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Marie sa...

Lyxigt värre :-)

Della sa...

Det är lyx! Kul att du berättar kring bilden. Jag får lära mig och det gillar jag.

Ninni sa...

Vad spännande att få lite historia runt de lyxiga fönstren!

Susanne sa...

Visst är det en lyx att kunna sjunka ner vid ett restaurangbord och bara njuta av uppassningen när serveringspersonalen ser till att man får det man ska ha.

Minns lite vagt handlingen i boken du nämner. Det var fruktansvärt många år sedan jag läste den - och läste om den.

Klimakteriehäxan sa...

Ska man ta detta som en krogrekommendation då? Ett mat-måste i Malmö? Låter i a f intressant. Fast när ska jag till Malmö?!

Anonym sa...

En del kaféer eller restauranger sätter man sällan sin fot i bara för att det inte känns som en själv och är lyxen för pampig och lite stel så skulle inte jag trivas där. Nu vet jag inte vilken typ av lyx det är på ditt ställe men det ser onekligen ut som att det skulle vara ett "fint" ställe trots att inte fasaden är i toppskick.

Vi hade också Savoy en gång i tiden och ett ställe i "underjorden" på hotellet som hette Club Savoy där jag var en hel del i min ungdom.

Jag hinner inte svara så snabbt eller kika på så mycket under helgerna eftersom jag oftast är på annan ort och har en anning låg hastighet på uppkopplingen, sedan blir det mycket naturliv.

/BIldgatan-Avs. Margareta

Eva Nygren sa...

Är inte Wallander där någon gång också? Jag minns det som att han träffar någon där, sin före detta fru, tror jag. Savoys bakficka var när jag var liten ett ställe dit man kunde gå någon enstaka gång (jojo, om man hade råd). Det var fint, bra kött minns jag att de hade. Det var på den tiden då biff med bearnaisesås var höjden av lyx och söndag!

Jah Hollis sa...

Wallander var inne i Malmö och gjorde något slags misslyckat försoningsförsök med frun, Mona, som han skilt sig från. Han blev full, tog bilen hem till Ystad och blev stoppad i en poliskontroll.
Men jag vet inte om det verkligen var Savoy de var på. Jag lutar åt Kockska Krogen, men är långt ifrån säker.
Savoys bakficka har jag besökt några gånger även innan det blev pub. Jag har firat en födelsedag där tillsammans med en trevlig dam vid något tillfälle.