Twingly statistik

tisdag 1 september 2009

Mycket snack och lite verkstad

I dag är det den 1 september, årets första höstdag, och ute lyser solen från en klarblå himmel.
Det är mycket mer som man vill att sommaren ska vara än det är höst. Och jag behöver väl knappast säga att jag har många bättre idéer om vad jag skulle kunna göra än att åka till jobbet.
Men till jobbet ska jag åka, sommarväder eller ej, och göra de uppgifter jag ska för att så småningom få min lön att leva för.
I går fick jag lämna jobbet en stund för att vara med på ett möte utlyst från högre ort. Kort sagt handlade det om ett omfattande utbildningsprogram med seminarier och coacher och mentorer och hela baletten.
Jag har inget emot utbildning, men efter denna genomgång av vad som väntar fick jag mest ont i magen. Förutom att jag hade en del att jobba ifatt.
Två uttryck kom för mig: "Mycket snack och lite verkstad" och "För mycket av det goda".
Jag har frågat mig det förr: Vad hände med sabbatsåren och den förkortade arbetstiden?
Sedan kan jag inte låta bli (med risk för otryckbara kommentarer) att ställa frågan om detta är en kärleksfull religion?

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo, det är det där med att jobba för att leva istället för att leva för att jobba.
För övrigt, jag har ställt frågan förut; finns det kärleksfulla religioner?

Bengavoice sa...

Kärleksfull religion? En religion full av kärlek? Alltså att den inte innehåller något annat? Nej. Den är väl på samma nivå som den som representeras av Åke Green.

Jah Hollis sa...

Jag vet inte hur tydlig jag måste vara. Men religioner brukar ibland beskrivas som just kärleksfulla, att deras verksamhet går ut på att sprida kärlek och förståelse bland människor.
I praktiken handlar det ju ofta om det motsatta. Men medan till exempel Åke Green faktiskt fick sina fiskar varma (han var väl inför rätta för sina idiotiska uttalanden) verkar den här tomten i Malmö och hans trosbröder slippa undan med sina dumheter. Kanske är man rädd för att "kränka" någons tro?