Twingly statistik

onsdag 2 september 2009

Varför är det så svårt att visa vart man ska?

Varje dag när jag far till och från jobbet måste jag ge mig ut i trafiken med min bil. Någon möjlighet att åka kollektiv gives icke med mina arbetstider (men vi är att par stycken som kan samåka då och då och naturligtvis gör det).
Och varje dag i trafiken i Skåne får man anledningar till att känna sig förbannad och frustrerad. För i trafiken verkar folks värsta sidor ofta visa sig.
Jag försöker hålla mig kall, men det är i alla fall en sak jag tycker det är värt att gnälla lite om: Varför är det så förbannat svårt för så förbannat många att använda de blinkers som väl ännu alla bilar har som standardutrustning?
Vad är det som gör att man inte tycker det är värt besväret att visa sina medtrafikanter (för vi är faktiskt ute i trafiken tillsammans) vilket håll man tänkt sig att svänga åt?
Varför är denna lilla rörelse med ett finger så svår att orka med?

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

9 kommentarer:

Barbro S sa...

Håller helt och fullt med, det är likadant i Umeå. Men det var min systerdotter som lärde mig att man ska blinka vänster även i en rondell, det var nytt för mig som fick körkort för länge sen.

Anonym sa...

Jag håller med, det är bilisternas vanligaste misstag. Jag undrar om det är samma personer som bara kliver ut i cykelbanan när de har lämnat bilen...gärna med mobilen i handen och fullt upptagna med att sms:a så att de inte ens höjer på blicken...

Anonym sa...

I Fat City blinkar inte ens snutarna..
CK

Bert sa...

Det där är något som borde ges extra kurser i, varje gång som körkortet omprövas, vilket jag tycker borde göras vart 5:e år. Vi besiktar bilarna en gång per år, men tar oss aldrig en titt på förarna.

Anonym sa...

Hej, ville bara tacka för din kommentar på min fototriss/dubbel :) Så - tack! Alltid kul med kommentarer ;) tyvärr brukar det inte funka när jag försöker kommentera på blogspot-konton så vi får väl se hur det går, ett under om jag lyckas eftersom jag annars aldrig gör det när jag väljer OpenID... hur som helst skriver min länk här; www.andrews.se/trollflickans så får jag väl ha "anonym" så kanske det funkar? :)

Alla smutsiga detaljer sa...

ELLER HUR!

Bengavoice sa...

Själv är jag en glad men usel bilförare. Det är ett under att jag inte krockar hela tiden. När det gäller blinkers har jag hittat en knapp som gör att alla blinkare blinkar hela tiden. För säkerhets skull.

Bengavoice sa...

...och förresten, hur många av oss vet egentligen vart vi är på väg?

Anonym sa...

Är det lika illa i Skåne också, att göteborgarna inte blinkar vet vi, andra är si så där. I Stockholm är man faktiskt riktigt bra på att blinka, annars hade trafiken inte fungerat alls.