Twingly statistik

söndag 13 september 2009

Fototriss 13 september: Avlång



Klockan närmar sig halv åtta på söndagskvällen och det börjar redan så smått skymma ute. Hösten är här nu och om en dryg vecka är det höstdagjämning.
Temat för veckans fototriss är Avlång och det verkar ju vara ett rätt enkelt motiv att hitta runt oss.
Men på min tur till matbutiken kryllade det inte direkt av avlångheter (därinne fanns det förvisso massor av avlånga grönsaker och bröd av samma form men - nja...).
Jag valde i stället att ta två nya bilder på stadsmiljöer från kvarteren kring Värnhemstorget.
Den nedersta föreställer det avlånga glashus (till höger) som förbinder det gamla Hemköpshuset med huvudbyggnaden i köpcentrumet Entré.
Till min glädje såg jag i efterhand att huvudbyggnaden speglar sig i glasväggen och ser ut att bilda ett ännu längre avlångt hus.
I mittbilden är det förstås Burger Kings skylt på husväggen som är det avlånga inslaget. Texten är skriven på samma vis som på Helenas presentation av veckans tema för Fototriss.
Där ser man också hur små digitalkameror med korta brännvidder kan förvränga perspektiven och få husen att luta.
Samma fenomen har drabbat den avlånga skorstenen vid panncentralen i Oskarshamn på den översta bilden.
Vill ni se fler avlånga motiv, så gå in och kolla på veckans Fototriss.

Den som vill testa sig på en musikalisk bildgåta kan gå in här, på min blogg, och kolla. Det är bara en enda bild, så det är snabbt gjort.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , ,

35 kommentarer:

Princexswe sa...

Du lyckades ju få ihop en riktigt fin triss på dagens tema. Bättre sent än aldrig ;-)

Bokmalen sa...

Den sista bilden är ju riktigt läcker!! ;)

Anonym sa...

Du har verkligen hittat avlånga byggnader och annat som "pryder" vår miljö.

AVLÅNGT var ordet ser jag hos dig, själv har jag läst LÅNGT i morse så min triss är helt åt skogen och i närheten är den.

Jag får direkt gå in och göra en rättelse, men nu låägger jag nog inte upp något avlångt. =)

BP sa...

Ha, ha, ha!!! Du och Bildgatan får min femma (högsta betyg alltså) den här helgen. Gud vad jag skrattade!!!
Kul att du också flanerar runt med en pocketkamera och får torn som inte lutar att... just det luta. Du gör en story av hela trisset. Sådant gillar jag... för jag gör samma sak ;-)

Mats sa...

Jag har cyklat förbi Värnhemstorget i 25 år och är fortfande en aning misstänksam mot försöken att piffa till det och Entré har jag varit inne i en gång - det räcker!

Men det blev fräckt med den långa reflexen!

Irrhönan sa...

Jag hade tur, det var ett tacksamt motiv för mig och jag skulle bara ta mig tvärs över gatan.

Kul med dina lutande bilder! :-)

Maria Berg sa...

Ditt stängda fönster är stängt på mer än et sätt.

Och avlängt är det, visst kan det avlånga ligga ner det är ju avlågt ändån!

Tack frö påminelsen hade glömt det där med klockorna nästa vecka, tack ,MB

Hero sa...

Fin triss! Jag gillar den sista bilden bäst, den är jättebra.
Ha en bra vecka1

Cumulunimbus sa...

Tänk så fina motiv man kan hitta i sin vardag!

Undrar dock om det är dags att börja oroa sig för att Malmö kanske är på glid ner mot havet - därav de lutande objekten, med andra ord inte fel på din kamera...? :)

Stefan sa...

I mina ögon är iallafall flaskan avlång :) Tack!

Kerstin sa...

Ja, nog är det skillnad på systemkameror och kompaktkameror. Men dina bilder är härliga ändå. Gillar att det lutar lite, skorstenen är ert svar tornet i Pisa kanske? ;)
Ha en fin måndag.

Kerstin sa...

Ooops, bråttom bråttom. Det ska stå "ert svar PÅ tornet...." ;)

Nukke sa...

Just speglingen gör 3. bilden mycket bra, perfekt !!!

Marie sa...

Förstår att du blev glad när du såg effekterna på nedersta bilden.

Ja ibland verkar det krångla lite med uppladdning av kommentarer...

Anette sa...

Avlångt finns det lite varstans. Snyggt! Gillar den där sista bilden för det var läckert med speglingen! Annars är det ju förstås aldrig fel med en hamburgare ;-) Det är nog tur att jag inte bor inne i stan för då hade jag nog rullat fram....../Anette

Photos by Storm sa...

Snyggt glashus med speglingarna. Måste besöka Entre nästa gång jag är i malmö. Eller, är det värt? Jag känner igen det där med lutande byggnader. Hoppas du får en bra vecka/Lis

christina sa...

Det här var väl en bra triss!! Gillar alla bilderna och främst den sista!!

Erika sa...

Tack.
Du har också mycket fina bilder!

Mina bilder är faktisk spontantagna. Stog och väntade på tåget och plockade då fram kameran. Men visst att innan tåget kom skulle bomarna gå ner så jag skulle höra det. Ingen fara med andra ord.

Karolina sa...

det var ju lite rolig effekt att få tornet att luta som i Pisa ;-). Sista bilden blev riktigt bra med speglingen

Dahlarna sa...

Min favorit blir sista bilden. Kul med speglingen! Hoppas att du får en bra vecka!

kaxi sa...

Ja, skorstenen ser ut som en svart banan. Har inte tänkt på att små kameror gör så men mobilkameror kan skoja till det en hel del. Sista bilden är häftig!

Micke sa...

Jag gillar den sista bäst, härlig reflektion i fönstren.

Sommarfröken sa...

Cool bild med speglade byggnaderna! /Sommarfröken

Sommarträdgården sa...

Visst är det avlångt och en skorsten har ju du med också:)

Bluewhiskey sa...

Okej.. Det är något fel på mig, så fort jag kollar in en dina trissar blir jag sugen på något, den här gången är det Burger King som gör det, god kyckling-något-vad-det-nu-heter där som jag brukar äta på Stockholms centralstation de få gånger vi åker tåg ner till Skåne.

Bra bilder dock :)

Anonym sa...

Det var en fin triss med avlångt.
Glashuset gillar jag mest.

strömma

Barbro S sa...

Härligt med speglingar i alla dess skepnader. Jag gillar mycket den lutande skorstenen, svaj i den :).

Nina Xi Fotoblogg sa...

Coola bilder! Gillar speciellt första bilden på den långa skorstenen!

marie roxbro sa...

Snygga bilder som vanligt men jag gillar din skorsten...gillar långa saker :-))...det är långe Erik på min bild för jag var där i sommras..Jan har jag redan sett för några år sen..det var vid långe Erik det fanns så många svanar...har aldrig sett så många svanar på ett o samma ställe...ha det gott

cat sa...

Gillar första bilden för det ser ut som skorstenen håller på att tippa.

Doglady sa...

Finfin triss du har fått ihop denna avlånga vecka

Anni sa...

Jag har väl alltid tyckt att skåningar är lite sneda - nu vet jag varför ;-)

Susanne Lindén sa...

Jättefin triss! Glashuset med speglingen blir min favorit.

Majsan sa...

Kul triss. Bild ett blir min favorit.

eva b sa...

Kul! Avlångt! ;-)