Twingly statistik

måndag 7 september 2009

Veckans fototriss 6 september: Gissa filmen



Veckans tema i Fototriss handlar kanske mer om förmågan att sätta samman en rebus än att exponera sina fotomässiga kunskaper.
Det gäller att av tre bilder skapa en bildgåta där den som ser den ska kunna lista ut namnet på en film.
Jag tänkte så det knakade i dag på förmiddagen innan jag skulle till jobbet, men det funkade inte då.
Jag skulle lätt ha kunnat sätta ihop en triss med tre filmer, en för varje bild. Men det var ju inte meningen. Så här, efter mycket funderande, kommer mitt nattliga bidrag.
Inte något fotografiskt mästerverk, men det borde vara ganska lätt att gissa vilken film det är jag syftar på. Bilderna ska ses uppifrån och neråt, det ska bli lite otäckare undan för undan.
Fler fototrissbilder som ni kan Gissa filmen på hittar ni här.
Och kommer ni inte på filmens namn så finns det här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

39 kommentarer:

sinneskatten sa...

med alla dessa fåglar på bild borde det vara fåglarna.
Carina

Princexswe sa...

Om jag inte misstar mig så verkar det vara Fåglarna.

Helena/Bildbloggerian och Fototriss sa...

Ojoj, det här blev nästan lika otäckt som originalet ;)

Anni sa...

Borde vara Fåglarna, fast jag har svårt att tycka att gräsänder är otäcka...

christina sa...

Ja, vi tänkte lika och du ska inte "dissa" dig själv. Änder går också bra!!

/christina

Alla smutsiga detaljer sa...

Arne Anka - the movie?

Lavynnia sa...

Er det FUGLENE?:) Ja, min tittel har jo noe med Postmannen å gjøre;) Men brevbæreren? haha, for et merkelig, morsomt navn;)

Takk for kommentar, og ha en riktig fin dag!

Emma sa...

Tredje på raken med samma tema, men så är det ju också en klassiker :)

ღ Fotorutan ...ღ sa...

Den skräck fylda film som kom 1963 regisserad av Alfred Hitchcock.
Bra tolkning.
Ha de gott!

Nettan sa...

Jag tror absolut det är FÅGLARNA!

Ha det så gott // Nettan

cat sa...

Ja det kan inte vara så mycket mer än Fåglarna:)

Barbro S sa...

Hitchcocks Fåglarna, en klassiker som jag såg som 15-åring. Riktigt kuslig då, mindre kuslig med änder, men ett gott försök. Mängden fåglar och mörkret gjorde ju sitt till.

Cumulunimbus sa...

Insåg att det borde vara Fåglarna med tanke på det läskiga som åsyftades - men innan jag klickade på facit hoppades jag nästan på att du hade valt Mighty Ducks 1, 2 & 3! ;)

Annika sa...

Solklar triss även om solen lyser med sin frånvaro :o) Mycket fåglar var det i filmen... och mycket fåglar är det här.

Photos by Storm sa...

Hu, jag blir mer rädd för varje bild. Såg den i tonåren och tyckte den var hemskt otäck. Men ingenting jämfört med Hajen (hur jag nu kom att tänka på den). Ha en bra vecka/Lis

eva b sa...

Kul! Tycker det ser alldeles utmärkt ut! Å filmen tog jag!

Mats sa...

Det är en omskakande film - fortfarande. Fast gjord med väldigt enkla medel!

Eva Nygren sa...

Malmös minsta marodörer?

Majsan sa...

Hitchcocks Fåglarna med Tippi Herden i huvudrollen

Ingrid sa...

Den här filmen såg jag för första gången när jag var med mamma i Stockholm. Utanför biografen satt en högtalare och ur den strömmade det otäcka fågelläten, allt för att höja stämningen. Den var riktigt bra. Fåglarna alltså! (fast fanns det verkligen några otäcka änder med?)

Kerstin sa...

Ja, det där var inte så svårt. En gammal klassiker som tydligen är väldigt populär. Det är flera som valt den. ;)
Läckert med mörkerfoto. Det blir lite "skräckfilm" över det.
Tack för infot om Dimmornas bro. Det hade jag ingen aning om. :)
Ha en fin dag.

Majsan sa...

Mittenbilden är ett mantatecken: aum/oom (kan låta som "om") Som jag skrev i texten till bilden; det kanske var lite långsökt.Googla bildsök på om, så får Du en beskrivning.. :)

Ha en fin dag.

Lisssen sa...

Tänkte också direkt på fåglarna!
Kommer ihåg den hemska stämmningen i filmen. Tyckte det då för länge sedan i allfall!
Ha det gott!

imsy sa...

Spejar efter en svan bland alla pippifåglar. Ser ingen. Tror ändå på "Den fula ankungen".

Bengavoice sa...

Skrämmandare och skrämmandare... Jag röstar på "Dark Water". Eller kanske den svenska hybriden "Falsk Anka som vatten".

Anonym sa...

Fåglarna är helt klart, bäst att skriva- tror jag, men samtidigt skulle jag aldrig kunna säga att änderna blir otäcka inte ens i mörkret.

Jag gillar verkligen när det är illustrerat så att jag förstår samtidigt som jag ska ha hört talas om eller sett filmen, urvalet krymper snabbt.

/Bildgatan

Jah Hollis sa...

Änder ä-r obehagliga när dom är många och när det dessutom är väldigt mörkt och man är ensam med dom.
Kanske skulle man ha kunnat gissa på Guess who´s coming to dinner...

Nukke sa...

Oh boy ! Ingen aning men din film är nog nästan lika dyster som min finska filmen.
Det var roligt att höra att du har sett Kaurismäki filmer :)

anemonen sa...

Jag har bara sett en film med fåglar och det var....Fåglarna en riktig rysare. Kan det vara den du har i tankarna?

Monkan sa...

Jag gissar oxå på fåglarna. En stadigt återkommande film i denna omgången av fototrissen. Visar på dess popularitet! :-) Ska tydligen göras en remake av den med Naomi Watts i huvudrollen. Om den inte redan har gjorts.

marie roxbro sa...

haha..ja fast du fick med mörkret iaf...ha det gott

Anette sa...

Dom ser ju rätt snälla ut först, men ju mörkare det blir desto mer lyser ögonen och de ser lite läskigare ut.
Jo, jag gissade rätt! /Anette

Jack sa...

Hej, den var ganska lätt, precis som min!

BP sa...

Ha, ha, du tog alltså också fåglarna :-). Just det, Pakistan var det, samma sak fast tvärtom alltså. Du var nog den enda som kände igen filmen. Grattis!!!

Monkan sa...

Haha! Jag vet, det slog mig oxå att jag avslöjar väldigt mycket, men vad tusan, spelar ju ingen roll..! :-)

Nina Xi Fotoblogg sa...

Faktiskt utan att läsa alla avsöljande kommentare så gissade jag oxå på Fåglarna :-)

Anonym sa...

Gösta Ekman lurar i pojken i filmen att om han klipper av morrhåren på katten och sticker in dem i ärtor så blir de förgiftade men just nu kommer jag inte ihåg vem pojken ville skulle bli förgiftad. Underbar film.....
MVH Lena/isis

http://isklockan.tradgardsblogg.se/

AH sa...

Den kunde jag gissa ganska lätt.
Tur att andra väljer andra filmer så det blir variation! Från god choklad till skräckfilm... Bilder som mörknar...

Pia sa...

Riktigt riktigt läckert och lite otäckt på slutet. Jag gillar inte skräckfilmer men har blundat mig igenom ett antal, bl a Fåglarna och Hajen. När lammen tystnar har jag inte vågat mig på, med tanke på min andra triss den här veckan.

Ha de gôtt
Pia