Twingly statistik

lördag 12 september 2009

Kan ni gissa låten som jag fick i tankarna?

Jag var ju, som jag berättat i ett tidigare inlägg här på bloggen, häromdagen nere i Ystad i ett annat ärende än att jobba.
Eftersom det var en ledig dag tog jag tillfället till lite skånsk sightseeing och inledde med en tur ner till stranden vid den stora hotell-, konferens- och spa-anläggningen Ystads Saltsjöbad.
Egentligen var det väl bara för att få spana ut över lite öppet hav och känna sjöluften. Det har jag inte tid med annars när jag är i Ystad.
Men på plats slog det mig att jag hade en låttitel liggande framför mig, den ni ser på bilden här ovan som jag tog då i torsdags eftermiddag.
Någon som kan gissa vad det är för låt jag är ute efter, en låt om melankoli, längtan och saknad?
Jag kan ju säga att den är skriven av en svensk artist (en av mina absoluta favoriter) som det dessvärre är rätt tyst om nuförtiden. Det finns även andra än låtskrivaren själv som spelat låten, både på scen och på skiva.
Kommer ni inte på det, så hittar ni svaret här.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

8 kommentarer:

Susanne sa...

Nej, den här låten känner jag inte alls till. Men jag gillar den. Och förstår att du tänker på den vid utsikten här.

Hmm, just nu är det ett gäng som skrålar på gatan utanför mitt fönster så jag hör inte alls vad John Holm sjunger.

Susanne sa...

Och via det klippet hittade jag till en jättegammal favorit från 1970-talet: Hon kom över mon. Oj, vad jag gillade den låten i tonåren.

Della sa...

Nej, den kände inte jag heller till, men tack vare det här fick jag höra den. Finemang!

Ninni sa...

Åh tack! Hur länge sedan var det jag hörde den...70-talet?? John Holm gillade jag då för länge sedan. Han har en så speciell röst.
Ett ensamt rum på Sabbatsberg(heter den så?) hörde jag för inte så länge sedan.Nu ska jag söka på YouTube efter mera...
Men tyvärr kunde jag inte gissa rätt.

Anonym sa...

Det var det jag skrev, vet ej. Jag fick en annan låt i huvudet men vill ju inte göra bort mig helt och totalt. Film och musik är inte mina ämnen och jag som brukar kalla mig allmänbildad.

/Bildgatan -Avs. Margareta

Bruno Beige sa...

Du tycks ha bra smak Jah!
J.H. är en gammal favorit som fortfarande gör bra musik.

Susanne sa...

Hittade John Holm på spotify och har sedan jag skrev här sist hunnit lyssna en hel del på hans säregna röst. Alltid lika roligt att upptäcka nya artister, så tack för tipset.

Jah Hollis sa...

S: Det är det fina med Spotify, att man ganska enkelt kan leta upp sådant man tidigare missat.
Själv har jag allt John Holm givit ut på skiva och han är en av mina favoriter alla kategorier.
Han har, som du skriver, en oerhört speciellt röst och ett säreget sätt att sjunga. Och som textförfattare är han, med sitt ibland lite gammaldags sätt att formulera sig, enastående.
Hans öde som människa är också intressant och kanske skulle jag skriva lite mer om honom på bloggen.
Det gör mig glad att du gillar honom.