Twingly statistik

måndag 28 september 2009

Grattis Brigitte Bardot, 75 år i dag


I dag, den 28 september, fyller kvinnan som var min ungdoms stora skönhetsideal och stilikon, Brigitte Bardot, 75 år.
Hon var utan konkurrens den vackraste och sexigaste kvinnan i hela underhållningsbranschen och det var många tjejer som försökte efterlikna henne.
Brigitte Bardot drog sig tillbaka 1974, när hon fyllt 40 år och blev i stället känd som en militant djurrättsaktivist. Hon har på äldre dagar också gjort främlingfientliga uttalanden och blivit dömd för hets mot folkgrupp för vad hon sagt om muslimska invandrare i Frankrike.
Det tillåter jag mig ha överseende med i dag, och jag tänker i stället på min ungdoms Brigitte och skickar ett grattis på födelsedagen.
Som av en ren händelse lär det också vara Konfucius födelsedag i dag, hur man nu kunnat pricka in det när han levde för så oerhört länge sedan.
Så har en gammal kär vän från länge sedan också födelsedag i dag, men henne hoppas jag kunna uppvakta personligen.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Frank sa...

Med en historia på ungefär 2 500 år är den kinesiska filosofen Konfucius släktträd det längsta i världen, och han lär ha över 2 miljoner nu levande släktingar. Den europeiska adelssläkterna kan väl spåras tillbaka högst 800 år och bör i sammanhanget räknas som uppkomlingar.