Twingly statistik

onsdag 23 januari 2008

Vad hände med elake Kalle Wallinger?


Jag slölyssnade lite på nattradion medan jag åt stekta köttbullar som tröst efter en jobbig arbetsdag. Där spelade man Robbie Williams version av She´s the One som han ju hade en rätt saftig hit med.
Den låten är skriven av en viss Karl Wallinger, killen som iklädd John Lennon-glasögon spelar keyboards och sjunger lite på Waterboys mästerliga låt The Whole of the Moon i videon här ovan.
Efter den här skivan lämnade han Waterboys och bildade World Party, ett band som på skiva bestod av i stort sett bara honom själv. På en av World Partys skivor finns She´s the One och Robbie Williams eller någon av hans rådgivare fastnade för den.
Den sålde multum och spelades så mycket i radio att Karl Wallinger, som sålde OK med skivor, men inte blev direkt rik på det, tjänade en riktigt rejäl hacka.
Detta kommenterade den roligt elake waelsaren Wallinger sålunda: ”Jag borde kanske ha skrivit ett brev och tackat Robbie Williams för vad han gjort för mig. Å andra sidan var jag inte säker på att han kan läsa.”
Såväl Waterboys som World Party har gjort varsin handfull lysande skivor (och en del mera ljummen musik), skivor som tillhör mina favoriter, alla kategorier.
Och visst visar videon här ovan att 80-talet inte var helt bortkastat.
Men jag blir inte riktigt klok på vad som hände med elake Kalle.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , ,

4 kommentarer:

Sånger från nedre botten sa...

En liten ledtråd: http://www.bbc.co.uk/wales/music/sites/world_party/pages/interview_2006.shtml

Jah Hollis sa...

Ja, men det slutar redan 2006.
Det är 2008 nu.
Vad gör karl´n i dag?

Sånger från nedre botten sa...

Tänder en juppe, fingrar på pianot å tänker, äh vafan inte idag. Heller.

Jah Hollis sa...

Kan det vara på det viset?
Ja, han var kanske inte världens flitigaste. Men när han ansträngde sig fick han ofta till det rätt bra.