Twingly statistik

söndag 27 januari 2008

Det värsta är det erbarmerligt kassa språket

Jag kan inte riktigt släppa det där med modebloggarna och deras tävlingar. I mitt förra inlägg skrev jag att det inte är mycket att hetsa upp sig över, detta att modebloggarna tar så stor plats i bloggosfären och att deras tävlingar bara är till för att de ska hamna högt på listor över mest länkade bloggar och liknanade.
Och på den punkten har jag inte ändrat mig. Det står var och en fritt att läsa eller inte läsa modebloggar, och tävlingar har alltid funnits i alla media för att locka läsare, lyssnare och tittare.
Men när jag nu skummat igenom några bloggar under ämnet "mode" inser jag att det finns en hel del andra problem med detta fenomen.
Kort sagt handlar det bland annat om följande, som bilden från bloggportalen.se så tydligt illustrerar:
• Språket i modebloggarna (detta, liksom övriga problem finns även i andra bloggar) är en sorglig blandning av svenska och någon slags hemkörd mellanstadieengelska. Här står, felstavat "A grily girl´s guide to cityfashion". City fashion är ihopskrivet, till skillnad från "Dagens Mode Miss" som kommer senare och som är helt obegripligt.
Det är väl inte så farligt, kan man tycka, och jag är en petig, gammal gubbig språkpolis och så vidare. Men jag tror att det är sådan här hafsigt, slarvigt och osäkert (man tror att det blir lite tuffare när man slänger in engelska uttryck man inte ens kan stava rätt) skrivna bloggar som ger modebloggandet "A bad name" för att använda deras eget språk.
• Sedan är det ju hela detta med "Girly things" som ska vara "mode, shopping, väskor och skönhet." I korthet: Tjejer gillar yta, det ytliga i livet. Det är förvisso lätt att hitta bevis på motsatsen (givetvis!) i bloggvärlden, men det är ändå en sorgligt konserverande syn på livet och på vad som är manligt och kvinnligt.
• Och även om jag bara tagit en blogg ur högen, så finns det mängder av sådana här exempel. Om det nu finns bloggar som på ett seriöst sätt behandlar mode, och det finns det säkert, tycker jag det är synd att dessa ska buntas ihop med de usla bloggarna.
Jag är inte ute efter perfektionism, och det går säkert att hitta språk- och skrivfel även i den här texten. Nej, problemet är att vissa visst inte ens orkar anstränga sig för att det i alla fall ska bli något så när rätt och begripligt.
Det kan störa mig lite.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , , ,

6 kommentarer:

Sukkerspinnengelen sa...

Jeg syns også det er forstyrrende med elendig språk, og dette var jo et lysende eksempel ;-)

Jah Hollis sa...

Menar du det jag har skrivit eller det på bilden från modebloggen? :-)

Anonym sa...

Efter att ha uppmärksammats på hela denna företeelse, så har jag också skummat en del s.k. modebloggar. Och jag håller med dig förbehållslöst. Många gånger felstavat. Särskrivning. Dålig svenska, anglicismer. En del får väl tillskrivas ungdomlig entusiasm, och förmodligen även en del oförstånd. Att man utnyttjas av skrupelfria klädtillverkare/-säljare, t.ex.

Sedan kan man ju undra varför AB har lagt in något helt annat på den där länken som alla hänvisar till. Kan det möjligen vara för att man själv idag startar en egen sajt i samma anda?

Jojo!

Jah Hollis sa...

Bert: På AB vet man vart vindarna blåser. De har ständigt minst ett finger uppe i luften.Inte bara en sajt, utan en bilaga uppkallad efter denna modebloggare också.

Anonym sa...

Läste igår i en riktigt Girly ;-)tidning, Glamour, om just mode o bloggande, att ha en egen o personlig stil -Camilla Thulin hade sagt att de där med "dagens outfit" var Väldigt likriktat o att hon ytterst sällan hade träffat på nån yngre som hade en udda stil- vilket fick mig att lé en smula snett o skadeglatt eftersom jag är medlem på både kamrat o lunarstorm, o där skriker just alla de där så "udda" om sin udda stil o allihop ser likadana ut o ibland får jag lust att vara så elak.. Det Mest udda tycks vara att skriva Fruktansvärt illa o slänga in w precis överallt o speciellt i Rooowsa..oCh Så HaDe JaG gLöMt DeTtA sÄtT också- Hur orkar de ?

Jah Hollis sa...

SoP: Dina observartioner verka vara helt riktiga. Just detta med att man tror man är så udda och säregen, samtidigt som man är livrädd för att inte hänga med i modet alla följer.
Den som är, eller kanske vågar vara, udda och sticka av från mängden får väl på käften i stället för att dom är "konstiga" och "tror att dom är något".