Twingly statistik

lördag 10 februari 2007

Är det någon som minns "Kocken"?

Torssons Det spelades bättre boll bör väl vara allmängods vid det här laget. Jag har själv hört den minst en miljon gånger, dom flesta live (inte – fast rätt många). Hur som helst dyker det där upp en versrad som går (ungefär): Matchen började med att Kocken passade fel.
Kocken, Rolf Kocken Andersson, en lirare som jag antar få kommer ihåg. Vi snackade om honom på jobbet i dag, och jag inser att han var större än jag minns.
Men är det någon mer än jag som minns denne lirare.
Visst kom han från Misterhult och gick via IFK Oskarshamn till Öster och Jönköping Södra (som Torsson sjunger om), och så till Hammarby.
Han nätade i allsvenskan, mest för Hammaby (?) och var med och sänkte Malmö FF.
Han spelade några matcher i landslaget, gjorde mål mot England.
Han bodde ett tag på samma gata som min morsa och farsa och mina bröder och jag. Vad hände med honom efter fotbollskarriären?

Jah Hollis

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kocken bor på norra Öland och spelar mycket golf.

Jah Hollis sa...

Wow!
Han lever och frodas än, alltså.
Och håller bollen rullande, även om den är mindre.
”Matchen började med att Kocken passade fel…”
Inte så smickrande, men dock förevigad i en Torsson-låt. Inte illa.

Anonym sa...

Snälla rara, Kocken är den bästa som har funnits.

Han gick från Öster till IFK Sthlm till Hammarby och så till Jököping Södra. 8 A landskamper 1968-69.

Han gjorde mål på allt. Han gjorde många människor lyckliga.