Twingly statistik

lördag 10 februari 2007

Är det så lätt att förstöra någons liv?

Det är sällan jag brukar orka lyssna mig igenom ett helt program från Dokumentärredaktionen i P1. Antingen är programmen för trista eller obegripliga eller introverta, eller så är jag helt enkelt för rastlös.
Men i dag, lördag, sammaföll deras program med mitt extra sena frukostintag.
Jag hade dels suttit uppe för länge i natt, dels varit tvungen att ge mig ut på stan och sköta några åtaganden i dag.
Och faktum är att jag blev rätt tagen av programmet som handlade om det oerhört känsliga ämnet banporr och rättssäkerhet. I korthet var det en forskare i Lund i vars dator man hittade barnporr och hur hela hans liv rasade ihop i väntan på att det skulle blir rättegång om saken.
Det dröjde fem år innan saken kom upp i rätten och då blev han snabbt frikänd. Det fanns misstankar om att någon manipularat hans dator och helt enkelt satt dit honom, kanske någon som ville ha bort honom från hans forskarjobb.
Men när man väl kommit dit var det redan kört för honom. Hans rykte i Lund (man fick verkligen sina fördomar om den staden och dess insnöande akademikervärld bekräftade) var i botten och hans fru var den enda som stöttade honom.
De hittade till slut ingen annan utväg ur det som hänt än att flytta utomlands.
Och det var inte nog med detta: åklagaren som i fem år drivit denna sak verkade vara ett riktigt skräckexemplar vad det gällde maktfullkomlighet och översittarstil.
Är det så det kan gå till inom rättsväsendet (han hoppade dessutom av målet strax innan det skulle upp i rätten) blir man ju mörkrädd.
Lyssna på progammet och skapa er en egen uppfattning.
Skulle det kunna hända dig?

Jah Hollis

Inga kommentarer: