Twingly statistik

söndag 24 juni 2007

Är det så gott med pizza egentligen?


Pizza. Man måste väl ha någon form av allergi, eller vara för liten, om man bor i Sverige och aldrig har testat denna rätt. I varenda håla finns det väl i alla fall minst en pizzeria om inte två.
I går kväll var jag ute med BT och T, gamla goda vänner som samlades för första gången på ganska länge och efter diverse resonerande över en del starka drycker kände vi att vi skulle ha käk.
Och det slutade med att vi hamnade på en pizzeria i Malmös turistkvarter, vid Lilla Torg. Samtliga käkade pizza och BT var tvungen att försäkra sig om att vi skulle få pizzasallad till (han hade blivit utan senast han var där och det gjorde honom inte glad).
Visst vi slukade våra pizzor (marinara för min del, vilket lär vara fel namn på den som bör heta frutti di mare) utan problem. Ingen kulinarisk sensation men mätta blev vi.
Men det fick mig också att fråga mig själv: Är det så gott med pizza, egentligen.
Normalpizzan brukar vara fet, salt och med inslag av sötma. Andra ingredienser är väl ofta konserverade och ger inte så väldigt mycket bidrag till smaken.
Är det det den där kombinationen fett/salt/socker (jodå det är socker i pizzadeg) som gör att det går ner så lätt (och att man ofta känner sig närmast övermätt efteråt)? Pizzasallad kan ju för övrigt kännas som om den är indränkt i flytande vägsalt om det vill sig illa.
Sedan har vi ju de vedervärdiga varianterna som kebabpizza och hawaii, som jag i allafall aldrig släpper in mellan tänderna.
Men tydligen behöver pizzan inte vara så fet, och den kan faktiskt vara en kulinarisk upplevelse.
Och att pizzerior kan ha kul namn, det visste vi ju redan, se på bilden ovan.

Jah Hollis

13 kommentarer:

Ankan sa...

Kebabpizza vedervärdig?! Icke. Den är ju den bästa. (Fast den ska vara från Rilles i Hägersten.) Min bättre hälft brukar be om mindre ost, inte fullt så onyttigt med andra ord. På en kebaberia i Jönköping hade de nån pizza som hette tre kronor. Med pommes på. Och sallad(inte i ugnen). Utsökt...

Jah Hollis sa...

Kebab är kebab och pizza är pizza, och aldrig mötas de två. :-)
Sallad, ruccola, finns på några av V.E.S.P.A.:s pizzor.

Ankan sa...

Den där jvla ruccolan. Totalt onödig. Ett otyg är vad det är att "dränka" pizzorna i det. Den smakar ju ingenting.

Anonym sa...

En tunn frasig pizza med en tomatsås som man har tillagat med lite kärlek och skippat gratängosten på toppen.
Det kan vara en riktig höjdare.
På Tombstone har jag faktiskt spelaten gång. Fick säkert pizza till gage istället för pengar.
God var den nog inte heller.

Jah Hollis sa...

A: OK, jag är själv inte förtjust i ruccola på pizza. Men många verkar gilla det. Pommes på pizza har jag tack och lov aldrig stött på.

D: Visst, det finns ju pizza som är jättegod. Men ofta blir det svull av alltihop, och salt som sören.
Inga slagsmål på Tombstone när ni spelade där?

Anonym sa...

jah: Inget slagsmål på Tombstone.
Det var nog så lite folk där så det
hettade väll aldrig till. Ökenspelning.
Är bilden gammal? Jag har för mig att stället har brunnit ner.

Jah Hollis sa...

Det låter som om det skulle vara (varit?) ett tufft ställe annars.
The Band berättade att dom i början av karriären spelade på ställen där det var fem pers, och ändå blev det slagsmål.
Bilden bör vara tagen förra sommaren (2006).

Anonym sa...

Det var faktiskt en dörrvakt där.

Ankan sa...

Pommes på pizzan kanske inte låter så gott, men den var/är som en kebab på pizzabröd. Typ. För övrigt har jag mer eller mindre precis klämt i mig en Pizza Hut-pizza...(mätt och belåten)

Sånger från nedre botten sa...

Här kommer ruccolans försvarare: Ruccola har smak, försök att inte vara så bakis nästa gång du provar en Ankan.

Min favoritpizza består av tomatsås, köttfärssås, Kalamataoliver, fetaost, oregano och ruccola. Nu ska det inte vara så mycket ruccola att man inte ser pizzan, utan så där svenskt lagom. Själva pizzan ska vara tunn och frasig i kanterna.

Den här typen av pizzor inmundigar jag gärna på söndagar på Pizzeria Midsommar i Kransen eller på favoriten i Fruängen.

Jah Hollis sa...

Sånger: Låter som en italiensk/grekisk combopizza. Jag föredrar nog den framför pommes-varianten. Jag har aldrig testat ruccola på pizza, men det blir väl tillfälle.
Pizzeria Midsommar, också ett namn att lägga på minnet. Fast det slår inte Tombstone, om den nu finns kvar.

Ankan: Pizza Hut, dom har rejäla grejor. Jag var en gång på ett liknande konceptställe i Dublin: The Chicago Pizza Pie Factory. Ett av de få tillfällen då jag tagit med käk hem (till b&b-rummet) i en doggy-bag.
I Dublin fanns också en pizzeria kallad Fat Freddy´s. Say no more!

Ankan sa...

S: Hehehe. Ja, det blir väl oftare en pizza dagen efter. Men utan ruccola. Och visst är det så, de lägger på ett lager av grönsaken så man knappt ser resten av ingridienserna. Man kan ju förstås alltid be om mindre, men jag föredrar utan.

J: Jo tack. den var rejäl. Delade en familje med "cheesycrust" (extra ost i degen). Mäktigt. Mycket mäcktigt

Ankan sa...

Ingredienser ska det vara.