Twingly statistik

torsdag 15 februari 2007

Är det fel att tro på ett liv fred och ro?

Man kan undra.
Var dag när man får de senaste nyheterna i fejset är det alltid folk som har tagit livet av varandra av sekteristiska eller religiösa skäl. Eller så är det några som fajtas på lägre nivå för att man är oense om någon skitgrej.
Är det så förbannat omöjligt att komma överens om vad som är bäst för oss alla!
Jag är kanske en så kallad pissliberal numera, fast jag är en gammal psykedeliker (supercoolt band, enorm platta) i själ och hjärta.
Jag fattar bara inte varför man ska döda en medmänniska av något slag; men det finns säkert en massa akademiskt skolade personer som kan förklara för mig att detta är nödvändigt.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Anonym sa...

Jag e ju inte akademiskt skolad "dåra". Men ett par anledningar att ta livet av någon kan jag nog komma på. Men de förutsätter någon form av "personlig hämnd". Ex. ofredat ditt barn eller något i den stilen. Gällande typ dödsstraff tycker jag att det är för milt. Lida ska dom. Och det gör man inte genom att ta deras liv.

Anonym sa...

Ankan skrev: "Gällande typ dödsstraff tycker jag att det är för milt."

Say no more.

Jah Hollis sa...

Hämdlystnad är nog en stark drivkraft. Men accepterar man dödsstraff sänker man sig ju till en moralisk nivå som väl egentligen inte är mycket att skryta med. Och tänk om det visar sig att den dömde var oskyldig.
Undrar hur jag kom att tänka på detta mitt i natten efter en trevlig kväll på puben.

Anonym sa...

Xmas: Blir du dömd till döden har du med största säkerhet begått ett fruktansvärt brott. Att då ta livet av någon gör att denne inte får lida för det begågna brottet. Att vara fråntagen sin frihet däremot, det är att straffas. Förvisso får de ju oftast sitta 10, 15 år innann de tas av daga. Men ändå.