Twingly statistik

onsdag 26 september 2007

En patetisk nazist steg på bussen...

Jag tog lokalbussen ner till Centralen i dag för att ta mig vidare med pågatåg till sista jobbdagen före en välkommen långledighet.
Bussen var knökfull, förmodligen delvis beroende på att det hällregnade ute. Men en vänlig äldre kvinna frågade mig på lätt bruten svenska om jag ville ha platsen som var ledig innanför henne.
Jag tackade för vänligheten och slog mig ner och vid nästa stopp, Värnhemstorget, steg det på ännu mer folk. Bland dom en skinntorr, kanonfull snubbe som hade problem med att få ner busskortet i kortläsaren och som käftade direkt med den invandrade busschauffören.
När han väl tagit sig in i bussen började han högljutt kritisera alla "utlänningar" som var på bussen och inledde provocerande ordväxlingar med dem som stod närmast.
Längre fram såg han en svart man på tottoaren utanför bussen och började gasta om "gaskammare" och fan vet vad. Kvinnan bredvid mig gav honom en dräpande avhutning innan hon steg av, men den skinntorre malde på.
En stackars kille försökte föra någon slags dialog med honom men det var så obehagligt att lyssna på, så när bussen stannade vid Centralen bad jag den skinntorre att sluta trakassera folk och frågade "Är du nazist?"
"Ja det är klart jag är nazist", svarade idioten och vände sig om efter mig.
När jag just stigit ner på trottoaren såg jag hur han, i ett försök att hinna ifatt mig, föll rakt ut ur dörröppningen med händerna och huvudet (förmodligen hans minst sårbara kroppsdel) före rakt ner i marken.
Benen var kvar inne i bussen.
"Där kan du ligga", sade jag.
För dom som stod vid busshållplatsen och hörde detta framstod jag väl som en okänslig skurk. Dom som var inne i bussen fattade, hoppas jag.
Han hade säkert en trist historia bakom sig, men det finns gränser.
Yttrandefrihet, ja! Men det gäller också att häva upp sin röst mot galenskaper.

Jah Hollis

8 kommentarer:

Unknown sa...

Tja-a,yttrandefrihet,han har ju rätt att säga sin åsikt,men samtidigt är det ju förbjudet med hets mot folkgrupp så hur får man ihop de två grejerna..Saker blir så absurda när t.ex nazister får gå o ha sina demonstrationer o skandera mot invandrare i yttrandefrihetens namn, o motdemostranter dyker upp utan tillstånd o skriker krossa nazismen-då hetsar de mot folkgrupp båda men nazisterna "lagligt" o anti ickelagligt- eller? Ärs,jag måste nog sova lite,alltid när jag är trött så ska jag veckla in mig i tankar jag inte får ut igen-G´nattens- //SoP

Frukostflingan sa...

Som man bäddar får man ligga! Ja ett ordspråk igen och det passar väl in på killen som ramlade.
Jag håller för övrigt med dig, tycker också att lagstiftningen är väldigt motstridig!

Anonym sa...

För några år sedan var det ett politiskt parti - folkpartiet, som drog igång en kampanj om att med rationella argument konfrontera nazister. Det var lite debatter i TV och tidningar men sedan rann det mesta ut i sanden.
Idén var att om humanistiska argument inte håller så har väl nazisterna rätt, då. Ska dom inte få hållas bör dom väl skjutas i stället.
Någon (kanske Isaac Asimov) skrev: Mot dumheten kämpar själva gudarna förgäves..
Concrete Kid

Sånger från nedre botten sa...

Right on! We gonna smash t...
..äh varför då, när de gör det så bra själva. ;-)

Jah Hollis sa...

CK: Det var tydligen (von) Schiller, gammal tysk diktare och filosof, som myntade det uttrycket. Redan på 1700-talet någon gång.

Jah Hollis sa...

Som man bäddar får man ligga passar utmärkt på det som hände. Han slog visst en riktigt knock på sig själv.
Och visst är det knepigt när folk, som ju måste ha rätt att tycka precis vad dom vill, börjar ge luft åt sina sura åsikter på ett sådant provokativt sätt.
Det förvånar mig att ingen tryckte till honom innan han fixade det själv.

Anonym sa...

Äh stila dig nu. Gubben var ju helt knökfull och låter som en stackars alkis - blir du provocerad av en fyllgubbes svammel är du nog lite för lättstött. Taskigt av dig att inte hjälpa honom. Han kanske gjorde illa sig. Även fyllgubbar förtjänar omtanke, ävern om de tänker lite grumligt.

Peace!

Jah Hollis sa...

Japhy: Jag ser inte något förmildrande i att någon står på bussen och gastar om att folk som står och sitter på samma buss ska skickas till gasugnar och så vidare.
Man kan inte hålla på och ursäkta sig och gömma sig bakom fyllan hur mycket som helst.

Peace visst, men man behöver ju inte vara överslätande intill mjäkighet för det.