Twingly statistik

söndag 23 september 2007

Texasgubben inte mycket till cowboy


Cowboyen, kofösaren och gunslingern, är ju en bild som är väldigt stark i den amerikanska kulturen. Westernfilmen är en helt egen genre och många tuffa stjärnor har gjort sig ett namn den vägen.
Inte undra på då att cowboyen är en bild som förknippas med amerikanska presidenter, som till exempel den nu sittande, allas vår George W Bush, som ju anklagats för att föra cowboy-politik.
Dessutom är han ju en riktig Texas-gubbe, och det borde ju lägga ett visst ansvar på honom att leva upp till cowboy-idealet.
Men enligt Mexikos förre president Vicente Fox lär det vara skralt med cowboyandan hos Bush, det avslöjar Fox i sina memoarer.
Låten på videon ovan, I Wanna Be a Cowboy’s Sweetheart, gjordes för övrigt i original av Patsy Montana och var den första miljonsäljande skivan med en kvinnlig countryartist (1935).
Och personligen föredrar jag cowgirls framför cowboys, men jag är väldig förtjust i westernfilmer.
Så nu vet ni det.

Jah Hollis

3 kommentarer:

Thomas O. sa...

Ah... Emmylou Harris! Snacka om att åldras med behag.

Anonym sa...

Härliga bilder - :-) Sen blev jag ju glad av låten också.

Jah Hollis sa...

TO: Jag har fått Emmylous autograf en gång på en t-shirt jag köpte när hon spelade på KB i Malmö. Fick inte fram ett vettigt ord när jag stod framför henne.

SoP: Visst är det en härlig låt!