Twingly statistik

onsdag 12 september 2007

Joe Zawinul gjorde jazz rockfans begrep

En av de stora musikerna i gränslandet mellan jazz och rock, Joe Zawinul, har avlidit. Klaviaturmästaren, som blev 75 år, var en av dem som kunde konsten att göra jazz begriplig även för folk som huvudsakligen lyssnade på rock.
Själv lyssnade jag mycket på hans grupp Weather Report, där Wayne Shorter var en klippa genom alla åren och där den mytomspunne basisten Jaco Pastorius spelade en viktig roll.
Skivor som Black Market, Heavy Weather (med låten Birdland som sedan blev en klassiker) och Mysterious Traveller gick varma på skivtallriken och i slutet av 1970-talet fick jag chansen att se Weather Report live på Olympen i Lund.
Det var då Jaco Pastorius fortfarande var med i bandet och Skånes folkhögskolors samlade musiklinjeelever stod längst fram vid scenen och skanderade sitt "Jaco! Jaco! Jaco!".
Tillsammans med John McLaughlin och hans Mahavishnu Orchestra var nog Joe Zawinul och hans Weather Report de musiker som lyckade bäst med den musik som kallas fusion och som några märkligt nog ler överseende åt.
Tack ska du ha för musiken, Joe Zawinul!

Jah Hollis

4 kommentarer:

Anonym sa...

Kan bara hålla med. Zawinul har gett mig massor av musikalisk och känlomässig inspiration, och som lite kuriosa kan jag nämna att jag också var på Olympen och såg Weather Report. Missa inte att skaffa plattan Brown Street från 2005. En live platta med storband som spelar Weather report, med Joe själv bakom syntharna, men även Alex Acuna och Victor Bailey som backup.

Hos mig lever han kvar länge.

Jah Hollis sa...

Tack för tipset.
Det får jag ta och kolla.
Weather Report på Olympen var en höjdarkonsert man minns med glädje.

Anonym sa...

En enastående musiker har gått ur tiden. Jag hade tänkt se honom nu i helgen (han var bokad både i Helsingborg och Köpenhamn) men hittade istället hans dödsruna. Knepigt.

Jag vill minnas att det var mer än en konsert på Olympen under sent sjuttiotal? Bra var de alltid live, och Zawinul/Pastorius var lysande ihop. För mig var och är WR det enda band som gjort begriplig fusionjazz, även om jag säkert missat något. Konserterna minns man med glädje, helt riktigt. Thank you for the music!

Jah Hollis sa...

Det är, som sagt, bara att instämma.