Twingly statistik

onsdag 12 september 2007

Musikfynd av klass vid cd-sorteringen


Att försöka få ordning på sina ägodelar tycks vara ett livslångt projekt, åtminstone för mig. Jag hade ju en vag förhoppning om att ta tag i saker och ting under den nyss avslutade semestern.

Men det blev en sorts omvändelse under galgen, de absolut sista semesterdagarna började jag på allvar riva i högarna av böcker och skivor som tar allt större plats.
För att göra en lång historia kort: i högarna av skivor hittade jag en samlingsplatta från Ace Records.
Jag tror den följde med Mojo för ett antal år sedan, och jag har tänkt skriva ett inlägg om den längre fram. Men i väntan kan ni ju höra en av låtarna som är med på skivan.
She´s About a Mover var en stor hit för Sir Douglas Quintet från Austin, Texas, en gång i mitten av 1960-talet.
Betänk att det minimalistiska orgelriffet spelas av Augie Meyers som långt senare dök upp på Bob Dylans Time out of Mind.
Och fundera över vad de som gjorde scenografin till programmet Hullaballo (där Sir Douglas och hans mannar mimar sin hit) egentligen gick på för något.

Jah Hollis

PS. Sfnb! Om du ser detta, så observera att jag fixat problemet med den ihoptryckta texten. Jag ska vidarebefordra all information i en kommentar på din blogg, men hinner inte just nu. DS.

6 kommentarer:

Jah Hollis sa...

CK: Du var snabb som f-n med din vassa kommentar. Den hamnade på ett prototypinlägg.
Så jag kopierar in det här:

Anonym sa...

CD-sortering..? Jaha? Så, det startar nu?
Jag avundas dig inte dina dammråttor. Däremot avundas jag dig all info.
Dom snobbiga civilingenjörerna från "Programmet För Industriell Ekonomi" sade:
- Hur äter man en elefant? Jo, ..lite i taget..!
Concrete Kid

Anonym sa...

Tack.
Vi verkar ha krockat i cyber-rymden.
För en gångs skull verkar vi vara vakna samtidigt, din nattuggla.
Eller sitter du å bloggar på jobbet..?
Fröken Malkula (alias CK)

Jah Hollis sa...

Vi var på kollisionskurs där, definitivt.
Jag har startat med två arbetsdagar och så långledigt på det.
Nu drar det ihop sig til Q&B.
Quiz & Bärs, alltså.
Skulle inte falla mig in att blogga på jobbet (om någon ser det allstå). ;-)

Sånger från nedre botten sa...

Nån medeltida svamp kanske?

Jag väntar tålmodigt.

Anonym sa...

Kunde inte låta bli att skratta lite åt det klippet igår när jag såg det, det stämmer inte med den musiken o den kläderna/frisyrerna..det blir så fel,i mina ögon i alla fall.Satt själv i flera timmar o skrotade runt bland klipp på YouTube, o sen kollade jag " mina" bloggar- o får se den där!Det är lite humor, hos mig som inte har någon.

Jah Hollis sa...

Ja, dom är ju ett texasband och spelade nog egentligen lite mer countrystuk. Men det var under Beatles storhetstid i USA och då försökte alla se ut som engelska popband. (Och vi ska inte snacka om den urfåninga dekoren på scenen!)
Många år senare var ett par av dom med här:
www.youtube.com/watch?v=ySNON249yes