Twingly statistik

torsdag 13 september 2007

Detta är väl en äkta olyckskorsning?



Det går hett till i trafiken, det fick jag erfara nu när jag hade hyrbil en dryg vecka under semestern. Inte för att jag råkade ut för något speciellt, men jag kunde snabbt konstatera att det där med att hålla hastighetsgränserna, det är det inte många som bryr sig om.
En nyligen genomförd mätning gjord av Vägverket bevisar också att det är som jag trodde. Folk i gemen kör fortare än vad det är tillåtet, även om jag tyckte mig märka att där det fanns fartkameror, där höll sig de allra flesta innanför de tillåtna gränserna.
Svenska bilister och mc-förare är alltså till övervägande delen ögontjänare. Att det är även andras liv och inte bara sina egna de sätter på spel med det beteendet tycks inte finnas med i bilden.
Och av filmen här ovan att döma är det här problemet etter värre borta i S:t Petersburg.
Där gäller det tydligen att chansa och hoppas man hinner.

Jah Hollis

PS. Lite märkligt är det att ingen av de stora drakarna ännu tycks ha nappat på denna trafiknyhet som Ekot levererade vid middagstid i dag. DS.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tittar in bara för att se ännu en trafikfilm från Ryssland
:-)
Jag vet att ryssar som kommer till Sverige tycker att det tråkigt att köra bil här - själva romantiken med bilkörningen finns inte, säger de. I vårt grannland ska det vara lite "Tack gud för att jag överlevde bilresan idag också", annars kan det vara.
Trevlig blogg!

/Car Bil

Jah Hollis sa...

Onekligen en annan inställning till det där med trafiksäkerhet.
Tack för positiva ord om bloggen.

Lillebror sa...

Tycker du slirar en aning på ordens valör här. I trafiken finns inga ögontjänare, däremot är vi många som faktiskt anpassar hastigheten efter omständigheterna... Och har man sedan bra musik på är det lätt hänt att tempot blir väl hävdat. Kanske var det följande rader som inspirerade förarna på videon:
I was driving home early Sunday morning through Bakersfield
Listening to gospel music on the colored radio station
And the preacher said, "You know you always have the
Lord by your side"
And I was so pleased to be informed of this that I ran
Twenty red lights in his honor
Thank you Jesus, thank you lord


http://www.youtube.com/watch?v=RVEdYYMlOJ4