Twingly statistik

torsdag 11 oktober 2007

En pristagare som finns i min bokhylla!

Årets nobelpris i litteratur gick till Doris Lessing, en författare som jag faktiskt äger ett par böcker av. Böcker som jag dessutom har läst och uppskattat utan att tycka att det kanske var det bästa jag läst.
Själv hade jag väl hoppats att Joyce Carol Oates, eller Bob Dylan skulle ha fått priset, men man är kanske rädd för att gynna amerikanska författare för mycket eller för att Dylan inte skulle vara någon "riktig författatre".
Noteras kan att Horace och Akademien i alla fall lurade samtliga "experter" som spekulerade i DN om vem priset skulle gå till.
Nu slipper vi väl i alla fall att höra det eviga klagandet om att priset bara går till obegripliga poeter från Långtbortistan.
Doris Lessing är för övrigt lika gammal som min morsa.

Jah Hollis

4 kommentarer:

Anonym sa...

Oates är bra men jag tycker absolut att det var rätt att Lessing fick priset. Hon skriver bra om angelägna ämnen.

Jag kan hälsa från "solkustens centrum" att i dag lever vi inte upp till namnet. Det är väldigt regnigt och ruskigt här. U-M

Anonym sa...

JA, tänk, jag har också läst "henne"- o har åtminstone en av hennes böcker om katterna.

Sånger från nedre botten sa...

gå in på http://webbtv.dn.se och kolla hela inslaget med tanten. Hur skön som helst. För att inte tala om sonens kommentar...

Jah Hollis sa...

Ja, hon verkar ta det med en klackspark. Undrar om sonen ska med på nobelfesten.
Jag har läst Det femte barnet och ett antal noveller. Mitt intryck av Det femte barnet var att hon lite slarvade bort en bra idé. Det blev lite för mycket sagobok över det till slut. Men det är mycket bra skrivet.
Och jag tror nog hon är värd sitt pris.

Och beträffande vädret kan jag säga att det har inte varit någon höjdare här nere heller i dag.