Twingly statistik

fredag 12 oktober 2007

Oväntat, intressant musikaliskt samarbete


Och nu ska det bli lite reklam. Och det för något som jag egentligen inte vet så mycket om, men som jag inbillar mig måste vara ett lika oväntat som intressant musikaliskt samarbete.
Två av mina favoritvokalister, Alison Krauss och Robert Plant, har nämligen gjort gemensam sak med en skiva som heter Raising Sand och som släpps på den suveräna skivetiketten Rounder den 23 oktober.
Den unga bluegrassmusikens främsta affischnamn och megarockarna Led Zeppelins gamle sångare tillsammans. Vem hade vågat tippa det för låt oss säga fem år sedan?
Recensionerna för skivan har varit översvallande, i alla fall i den engelska pressen där den hittills kammat hem två toppbetyg.
Det är alltså den de båda gör reklam för här ovan. Jag har inte hört plattan än, men jag tycker allt talar för att det här är något jag måste skaffa.
T Bone Burnett har producerat skivan och i bandet finns bland andra Tom Waits samarbetspartner, gitarristen Marc Ribot.
Ja, här finns ju så många trådar att dra i och knyta samman, att jag skulle kunna hålla på hur länge som helst. Men kanske får det räcka så här.
Och för första gången på länge tror jag att jag ska göra en förhandsbeställning av en skiva.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Wow, om jag ända hade vetat att Robert Plant och min stydotter har gjort en platta tilsammans! Nja, skämt åsido, dom har ju bara namnet gemensamt, man ändå...

Smakproven i videon låter jäkligt bra. Det här blir en CD jag bara måste ha! Gamle Robert Planet kan än verkar det som.

Jah Hollis sa...

Ja, det kan väl inte vara så väldig många som heter så.
Och gamle Percy verkar ha en strålande karriär på gång. Det kan bli något av den killen.
Rätt tufft gjort tycker jag. Han kunde ju annars gjort feta pengar på att turnera med någon slags uppsättning av Led Zeppelin och bara lira gammal skåpmat.

Thomas O. sa...

Mycket lockande! Jag skall önska mig den plattan som födelsedagspresent eller julklapp.