Twingly statistik

söndag 21 oktober 2007

Sju plattor jag inte vill leva utan

Ja, det hjälper inte hur länge jag håller på att älta detta. Fortsätter jag, så framstår den här mannens utmaning som ett omöjligt uppdrag.
Så trots att det kanske skulle stå Sju plattor (av en väldig mängd) jag inte vill leva utan, så skrev jag rakt ut ur skallen ner sju skivor jag kan lyssna på om och om och om igen utan att tröttna på dem.
Det är sju skivor varav jag har de flesta i flera versioner och som jag alltid hittar i min allt rörigare musiksamling. Efter att jag skrivit ner skivorna kollade jag Rolling Stones (tidningen) lista över alla tiders 500 bästa skivor.
Visst hittade jag många jag glömt tidigare, men också ett antal väl sammansatta samlingsplattor. Sådana har jag utelämnat från min lista.
OK, då kör vi:

1. The Beatles - The Beatles, 1968
Går också under namnet The White Album och är ymnighetshornens ymnighetshorn vad gäller populärmusik. Här finns musik för alla existerande sinnesstämningar och lite till. Till och med den förskräcklige Charles Manson hittade budskap i Helter Skelter, en av dubbelplattans mest banala kompositioner.

2. Augustus Pablo - Original Rockers, 1979
Aldrig låter melodica så sensuellt som när Augustus Pablo hanterade detta enkla instrument. En samling låtar som innehåller allt som gör att reggae är en så oemotståndlig, rörelsebefrämjande musik. OK, det är inga Marleytexter, men jag tror Marley hittade musikalisk vägledning i den här musiken, ofta imiterad, men omöjlig att kopiera.

3. Emmylou Harris and The Nash Ramblers -
At the Ryman, 1992
Den som hör den här liveinspelningen kommer aldrig att yttra något nedsättande typ "hästjazz" om countrymusik. Detta är tidlös musik, lågmäld men omöjlig att ignorera. Och ingen sjuskivorssamling är komplett utan Emmylou Harris röst.

4. Rolling Stones - Rolling Stones, 1964
Den första LP-skivan jag hade i min ägo, och den första detta band spelade in. En klenod och ikon, men en skiva som klarar sig bra utan eventuella nostalgiska känslor. Den innehåller nästan bara coverlåtar, men coverlåtar spelade med en sådan passion att Stones versioner ofta överträffar originalen. Det är ett uppkäftigt gäng ungtuppar som inte ber om ursäkt för att de stiger in på scenen. Goda förebilder.

5. Van Morrison - Beautiful Vision, 1982
Kan vita män från Belfast sjunga soul? Ja! Van Morrison har skivit Gloria, en av de tuffaste treackordslåtarna som finns. Men han har också, under sin "danska period" komponerat detta mästerverk om, ja det kanske låter larvigt, men jag hittar inget bättre än "livets mening". Den påminner mig också om en period i mitt liv som bjöd på kärlek, galenskap och död, en period jag inte skulle vilja vara utan, även om döden kanske skulle ha kunnat hejda sig.

6. Steely Dan - The Royal Scam, 1976
Jag har aldrig förstått vad det är för fel på intelligent komponerad och framförd musik. Steely Dan har alltid haft en hög lägstanivå på de områdena och här faller precis allt på plats. Låtar om drogtillverkare, gisslantagare och skamligt behandlade immigranter, skarpsynta och roliga observationer av människor och företeelser. Walter Becker och Donald Fagen har samlat en grupp briljanta musiker för att förverkliga en vision och lyckas till etthundra procent. Jag hittar fortfarande nya saker hela tiden trots att jag hört The Royal Scam otaliga gånger.

7. Captain Beefheart & The Magic Band - Trout Mask Replica, 1969
Jag vet att det här är en dubbel-LP man kan stila med för att visa att man kan sin rockhistoria. Men alla vet ju att den egentligen är helt olyssningsbar, eller? Detta är antingen historiens mest anarkistiska musikinspelning, eller kanske den mest arrangerade och genomarbetade. Jag vet inte, men blir alltid lika fascinerad över att man kan göra något sådant här. Läs för övrigt David Cavanaghs lite småläskiga berättelse i novembernumret av Uncut om hur Trout Mask Replica kom till. Vill ni inte höra skivan efter det (om ni nu inte hört den), ja då kan ni lägga av att lyssna på musik. Men blir ni nyfikna finns det ändå ingen garanti för att ni gillar den. Fast jag tror ni kommer att häpna åtminstone en aning.

Och nej, vare sig Bobby D eller Bobby M eller Nisse Jung eller The Godfather eller Lucinda Williams eller The Bonzo Dog Doo Dah Band eller Motörhead tog sig in på listan. Men dom står och trängs här bakom mig allihop. Och dom låter inte glada.

Jah Hollis

PS. Och ja, jag vet att den nyaste skivan är 15 år, men det tar tid att verkligen få bevis för att kärleken håller genom tidens och den egna själens alla omsvängningar. DS.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Sukkerspinnengelen sa...

Steely Dan! Kjempebra. Hører akkurat nå på Alive in America. Noe fra The Royal Scam der. Var på min brors 50-årslag i kveld og der ble det også spilt litt Steely Dan. For 3 - 4 år siden var de i Oslo - der var jeg også! Super konsert - med en merkelig utseende og lespende Donald Fagen som sang.(Är norska svårt? Fråga! Jag är jättebra på svorska! :-))

Anonym sa...

"Live At Ryman" var på delad åttondeplats när jag gjorde min lista. Otroligt bra, helt enkelt!

Jah Hollis sa...

Jag har sett Emmylou med ett antal olika band och i olika musikaliska stilar. Men med Nash Ramblers kommer hon nog mest till sin rätt. Jag såg den kombinationen på Tivoli i Köpenhamn och det var lysande.
Jag har för övrigt aldrig sett Emmylou Harris göra en dålig eller ens likgiltig konsert. Hon är en av vår tids riktigt stora artister.
Och snygg som satan. ;-)

Ankan sa...

Jah, så pass nytt som 92?!

;)

Sånger från nedre botten sa...

Jag har aldrig lyckats få min våglängd helt inställd på Beatles, jag vet inte vad det är för signalstörning som pågår. Stones första, instämmer. den är överjävligt bra. För att inte tala om samlingsplattan Original Rockers. AP Special är nog en av världens vackraste låtar, nånsin.

Bra jobbat, men jag tror att du nog hade de här plattorna i skallen redan i första sorteringen.

Anonym sa...

Jah - nu förstår jag hur du hamnade på min hemsida JAHAJA! Det finns Jah och så finns det kanske en Aja?

Kolla i varje fall in på min sida nu. Jag har skrivit om dig!

Studiomannen sa...

Trout mask replica har jag aldrig hört, men jag minns omslaget från ett snart tjugo år gammalt Slitz-nummer, som bl a avhandlade skivomslag...

Första Stones ja: förstår principen.

Vad gäller Beatles brukar mina favoritlåtar variera (en tio-i-topp där kommer jag att ändra varje dag...) men albumet för mig är Revolver.

Det är då rakt inget fel på Steely Dan. Fantastisk musik och jag framhäver gärna Aja, Pretzel Logic och Gaucho som kanonalbum också.

Kul val!

Jah Hollis sa...

Tack för kommentarerna. Tyvärr har det varit en kämpig dag på jobbet och jag hinner inte svara alla nu.
Men jag kommer tillbaka när jag fått sova och hämta lite krafter.

Dock måste jag säga till Ankan: Jo, det är lite vågat att ta med en sådan ny platta. Men lite får man ju chansa. ;-D

Jah Hollis sa...

Steely Dan, ja. Kjempebra är verkligen ett träffande uttryck. Märkligt nog är Alive in America den enda skiva med dem jag inte äger (vilket ju inte betyder att den inte kan vara bra).
Norska är toppen. Är det något jag inte begriper så frågar jag.