Twingly statistik

torsdag 13 maj 2010

Ett litet missförstånd från en quizseger


Onsdag kväll och det var i vanlig ordning quiz på Pickwick pub.
Det var första gången på länge vi tävlade med ett hyfsat ordinarie lag (för egen del var det flera veckor sedan jag var med) men det kändes som om vi inte legat av oss.
Innan själva tävlingen drog igång antydde också kvällens quiz master, Bryan, att det kanske kunde vara ett quiz som skulle passa vårt lag.
Vi kände också under resans gång att vi kunde vara med i toppen. Mycket riktigt hamnade vi på delad förstaplats tillsammans med regerande mästarna och det blev tie break.
Där stupade vi och det berodde inte på BV som var den som fick gå upp och tie breaka, för ingen av oss i laget hade fixat det bättre.
Däremot hade vi kunnat ta segern ohotade, utan att behöva gå upp i utslagsfråga, om det inte varit för ett litet missförstånd.
Rätt svar på en delfråga skulle vara titeln på Human Leagues gamla hit Don´t You Want Me?, och det visste jag hundraprocentigt.
Men ett litet verbalt missförstånd gjorde att vi gick miste om den där halva poängen vi behövt för att säkra segern.
Så kan det gå i quiz. Men det blev ju en kul kväll i alla fall.
Och Caltex And the Oxymorons ska aldrig räknas ut på förhand.
Dessutom var det en av kvällens frågor, med fem delfrågor, som jag var den ende i hela puben att klara helt rätt.
Vilken fråga? Jo, nämn de fem historiska personer/figurer/familjer som nämns i texten till Rolling Stones Sympathy for the Devil. Klarar ni det utan att googla?

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

6 kommentarer:

Mikael K sa...

Spännande och överraskande googling. Den låten har jag nynnat jävligt glatt med.

Unknown sa...

Jesus o Lucifer-sen googlade jag o fann två till-men den femte? Rommel?

Unknown sa...

nej,nu såg jag ju-Pilatus. :-)

Jah Hollis sa...

SoP: Jag var lite slarvig när jag skickade frågan vidare. Det skulle vara fem stycken, förutan Lucifer (som inte fick räknas in och kanske inte heller är någon historisk person).
Men Jesus Kristus är rätt liksom Pilatus som tvådde sina händer.
Sedan går man över till Ryska revolutionen där både Tsaren (och hans ministrar) och Anastasia som skrek förgäves dyker upp.
Längre fram nämns även The Kennedys, familjen Kennedy (Who killed The Kennedys?).
Och det var fem. Utan hjälp av Lucifer. :-)

Unknown sa...

-tänkte inte på tsaren annat än på samma sätt som king o queen.

Maria Berg sa...

Även om jag varit på puben så hade inte jag heller klarat den frågan utan att googlas med min lilla I-phon...grattis till nästan vinst. MB