Twingly statistik

söndag 9 maj 2010

Jah Hollis gör en medborgerlig insats




Jag hade just avslutat ett telefonsamtal med Ol’ Hell när jag spanade ut genom köksfönstret på det gråtrista majvädret.
Genom den grönskande björken som står en bit utanför fönstret tyckte jag mig se höga eldsflammor slå upp från huset på andra sidan lekplatsen.
Jodå, det brann mycket riktigt med öppen låga, antingen från en balkong eller kanske till och med ut från balkongfönstret.
Och inte syntes någon människa som försökte släcka eller på något annat vis verkade ha uppmärksammat det jag såg.
Så jag greppade åter Iphonen, slog det välbekanta 112 och förklarade att det nog var läge att skicka någon brandsläckningskunnig till adressen där man fortfarande kunde se lågorna slå upp.
Efter ett tag var det fullt pådrag med ambulans, poliser och ett par brandbilar på plats. Oroliga människor hade också börjat dyka upp i och utanför huset där det brann.
Och så den vanliga svansen av nyfikna som verkade tycka det var ett fint söndagsnöje.
Nu var det hela en balkongbrand (vad som nu kan börja brinna på en balkong med stängd dörr och ingen hemma i lägenheten) som räddningstjänsten snabbt tog hand om.
Men jag kunde inte låta bli att tänka på vårt kära Rosengård, där det brinner allt som oftast och där vissa personer kastar sten på räddningstjänstens folk när de ska släcka.
Det finns säkert en och annan som är beredd att dra sina tröttsamma förklaringar om socialt elände och det eviga "utanförskapet".
Men jag kan inte se annat än att de som anlägger bränder och de som kastar sten på dem som ska släcka bränderna måste ha fått saker och ting fundamentalt fel för sig.
Och nog borde väl myndigheter och boende i Rosengård ta ett gemensamt tag för att få slut på dessa vansinniga missuppfattningar om hur samhället fungerar.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

9 kommentarer:

Pumita sa...

Jag ser inget fel med att hitta orsaker till detta idiotiska beteende i utanförskap etc. men det är ingen ursäkt för att inte göra något åt saken... helst förebyggande åtgärder. Allt handlar som vanligt om pengar men jag undrar om det inte blir billigare för samhället att satsa än att ta hand om konsekvenserna. Det drabbar så många människor.

Jah Hollis sa...

Det enklaste vore om idioterna som håller på med det lade av. Det är klart de fattar vad de ställer till med. Och det finns ingen som helst ursäkt för det. Jag vet inte om det handlar om pengar, det handlar väl snarare om svårigheter att skilja på rätt och fel.
Jag tror att inte minst majoriteten av de boende i Rosengård är trötta på det här och de ständigt välvilliga försöken att hitta undanflykter och märkliga förklaringar för att slippa ta tag i problemet på allvar.

Anette sa...

Vilken tur att du tittade ut! Det är alltid otäckt med bränder och särskilt allvarligt kan det ju bli i flerfamiljshus! Skönt att ingen blev skadad. /Anette

BP sa...

Där gjorde du dagens gärning!!! Det var ett mycket tänkvärt inlägg. Er Rosengård är ju vårt Rinkeby/Tensta, där det händer mycket också. Det är ju oftas yngre som ställer till det och där undrar ju vad föräldrana gör, vilka förebilder de är för våra "nya" medborgare.

Pumita sa...

Jag är nyfiken på hur din lösning skulle se ut.

Jah Hollis sa...

Hade jag en färdig lösning skulle jag med glädje räcka över den till våra kommunpolitiker. Men jag inser givetvis att det inte är någon enkel fråga att lösa.
Dock är det något fundamentalt fel i tänkandet hos folk, dom må vara unga och oförståndiga, när man kastar sten på räddningspersonal. Beror det då på detta luddiga begrepp "utanförskap", så lär ju inte sådana idiotier göra utanförskapet mindre.
Vi får väl se vad myndigheternas krismöte i morgon leder fram till. Kanske skulle man börja med att fråga stenkastarna vad de skulle tycka om räddningstjänsten inte kunde ta sig fram till ett brinnande hus där stenkastarnas vänner eller släktingar befann sig, just på grund av stenkastning.

Unknown sa...

Det är ju ett bra sätt att "komma in i gänget" med- ge sig på dem som ska hjälpa. Jag ser rött när det gäller sånt o borde hålla mun för jag säger väldigt fula saker.

hundenstina sa...

Du är ju en riktig Hjälte tycker jag!!!
Du bryr dig ...

B i r g i t t a sa...

Håller med dig om Rosengård - det måste till en fungerande samverkan mellan människorna och myndigheterna. Helt oacceptabelt att räddningstjänsten attackeras i sina uppdrag.

Ha en fin helg!