Twingly statistik

fredag 28 maj 2010

Tema fredag den 28 maj: Annorlunda

Torsdagen har blivit fredag och det har kommit ett nytt fredagstema hos Sinneskatten: Annorlunda.
Redan har tio bidrag kommit in och här finns det ju oändliga möjligheter att variera temat. För visst är vi väl alla annorlunda, kalla det unika, på ett eller annat sätt.
Och samtidigt har vi, eller borde vi ha, så väldigt mycket gemensamt.
Nåväl. Jag som sysslar en hel del med språk i jobbet fastnar för skyltar som den här ovan, som jag såg i en affär för ett tag sedan.
Verkligen ett annorlunda sätt att skriva ordet smörgåspålägg på och egentligen skulle jag vilja veta hur det kunde bli så.
Andra bilder på temat Annorlunda hittar ni här.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

15 kommentarer:

Unknown sa...

haha-lägger smörgåspålen ägg ?

Anonym sa...

Haha så kan man ju också särskriva ett ord;-)

Monica o Jacob sa...

Det skulle inte vara anonym;-)

Kjell E sa...

Ja, ja, som det kan bli.
Är det major Björklunds skola som redan satt sina spår?

Christer sa...

Jag såg också den där skylten häromdagen. Det är ju en sak att någon praktikant gör fel, men att inte den övriga personalen tar tag i saken säger en hel del om den butiken!

Misswhatsit sa...

Ett verkligen passande inlägg till dagens tema. Detta kan nog sätta "myror i huvudet" på någon som just håller på att lära sig svenska.:)

Pialotta sa...

Ja du, det där var ett konstigt sätt att skriva pålägg på:) Alltid kameran med.. för det finns verkligen motiv över allt:)

Cecilia Artista sa...

Ha ha - den avstavningen var riktigt kul.

Johanna S sa...

Riktigt cool avstavning - skrattade högt!
Ha en mysig fredag!

Wildhearts sa...

Helt underbart! Skrattade så tårarna började rinna :D

sinneskatten sa...

Man kan se en del annorlunda stavningar både här och där.

Photos by Storm sa...

Kul och väldigt uppmärksamt av dig. Jag tror jag ska handla både
smörgåspål och ägg nästa gång. Trevlig helg/Lis

Kerstin sa...

Ja, särskrivningar har blivit ett modernt gissel. Läste om det i tidningen häromdagen, där nån språkvetare var något missnöjd, om man säger så. Han förfasade sig över alla särskrivningar som har kommit de senaste åren. Sånt förekom inte för 10-20 år sedan. Han menar att det ser inte bra ut när man lämnar in ett cv och skriver sjuk sköterska t ex. Jag kan bara hålla med honom, men så är jag språkpolis själv. ;) Lysande tolkning blev det hos dig i alla fall.
Ha en fin helg.

mimmi sa...

Ha ha .. ja det var verkligen ett annorlunda sätt att skriva det på :)
väldigt observant av dig att se detta :)

Pumita sa...

Haha, härlig skylt! Undrar om de säljer smörgåspål utan ägg... för såna som är allergiska, menar jag. ;)

P.S. Tack för filmtipset! Får Red Road nästa vecka. :)