Twingly statistik

söndag 2 maj 2010

Jah Hollis hjälper morsan med korsordet


Min gamla mor är inne på sitt 91:a år, men är fullständigt klar i knoppen och bor fortfarande i egen lägenhet.
En av hennes favoritsysselsättningar är att lösa korsord och varje vecka försöker hon skicka in det rätta svaret till en av lokaltidningarnas korsord (hon har faktiskt vunnit några gånger).
Morsan har inte tillgång till dator så hon kan googla fram svaren, utan den enda hjälpen är väl en och annan ordbok eller korsordsbok.
Så ibland när det kör ihop sig och de sista bokstäverna saknas ringer hon mig för att konsultera mig.
I dag gällde det följande: "Kom före reggae". Ett ord på tre bokstäver där den första var s.
Enklare kunde det knappast bli för Jah Hollis, och som den gode son jag är gav jag snabbt svaret: Ska.
Och här ovan har ni ett praktexempel på den genren (och nu säger givetvis någon messerschmitt att "det är inte ska, det är rock steady".
Och då undrar man ju varför låten heter Train to Skaville?
Lyssna och njut av The Ethiopians.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

2 kommentarer:

Pumita sa...

Mm, det svänger verkligen, bra tågmusik! Termen "ska" har jag hört nån gång men har inte så bra koll iö. Hur ligger det (uppkomsten) tidsmässigt? Nånstans mellan Zion train och Take the A train, antar jag. ;)

Eva Nygren sa...

Härligt! Din morsa är jämgammal med min! Fast min löser inga korsord ... Fin bild. Av henne, alltså. Bra att hon vet var hon ska vända sig, hon som inte är googlifierad!