Twingly statistik

tisdag 18 maj 2010

McDonalds får gärna lägga ner för min del

McDonalds är i blåsväder igen, vilket inte förvånar mig särskilt mycket.
Jag har personligen aldrig haft speciellt mycket till övers för det dom serverar eller för deras amerikanska snabbmatskoncept.
Visst är det väl lockande för många med deras bilder på stora, smaskiga hamburgare och så vidare.
Vad man sedan får i verkligheten visar sig vara något helt annat.
Snålhet och taskiga arbetsvillkor verkar också vara en viktig del i konceptet om man nu ska tro de senaste rapporterna.
Att företaget nu går till motattack mot anklagelserna är helt naturligt, sådana här anklagelser är ju inte bra för varumärket.
Att detta sedan sker i något slags reklamsamarbete med stora medieföretag gör ju det hela ännu mer märkligt (inte minst för de inblandade medieföretagen).
Själv har jag sedan ett antal år en av deras så kallade restauranger (utfordringsanläggningar är väl ett mer riktigt ord) i grannskapet.
Det drar dit en massa stinkande trafik och det släpper ut stinkande stekos över hela grannskapet.

En stor del av deras kunder verkar heller inte fatta hur en papperskorg eller en soptunna fungerar och används. Se själva bilden ovan, det är ingen ovanlig syn där jag bor.
Nej, jag skulle inte sörja om de slog igen.

Jah Hollis

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Nukke sa...

Det var bra skriven och jagså förstår dig !
ps. jag lägger min soptunna bild i linken så får du se vad jag har gjord här mitt i skogen :)

Eva Nygren sa...

Det har varit rätt patetiskt och se hur de högsta hönsen inom McDonalds i Sverige försvarar sig. Att så många människor rapporterar anonymt och dessutom inte vågar framträde i medierna med namn, ja, det säger något om vad det är för sorts anda man har. Inte så kamratligs som de vill göra gällande!

Jah Hollis sa...

Chefen för Skattebetalarna (se bloggpost lite här ovan) tycker McDonalds är ett prima exempel på att globala multinationella företag är jättebra. Centerns infantila ungdomsförbund drivet en kampanj som heter "Fuck facket 4-ever" och tycker väl också att McDonalds är ett föredöme som arbetsgivare. Det finns tydligen ingen hejd på verklighetsfrånvaron i de kretsarna.

Anonym sa...

När en McDonald’s anställd på Kungsgatan i Göteborg, Madeleine Swedner, fick syn på min davidsstjärna gastade hon nedsättande tillmälen till mig. Om en anställ är så sjuk, så är det högst olämpligt att hon jobbar på en McDonald’s restaurang. Frågan är också varför görs inte psykolog intervjuer och tester innan man anställer på McDonald’s?

Ni gör reklam för mångfald, vi anställer inte polacker, indier utan människan. Det är då lämpligt att era anställda lever upp till era värderingar.

Om en person är så fientlig så är det olämpligt att hon jobbar på en restaurang för hon rättar sig knappast efter värderingar som McDonald’s står för.
Skäms på dig Madeleine Swedner!

Stina sa...

Till Anonym: Du är inte den enda som har haft problem med Madeleine Swedner. McDonald’s har kampanj att man får den 5:e kaffe gratis efter när man samlat 4 märken. Det står på kortet att “Gäller på alla McDonald’s restauranger i Sverige” och nu skulle jag få kaffe gratis, när jag besökte McDonald’s vid Kungsgatan i Göteborg. Madeleine Swedner sa att kortet inte gäller på den här restaurangen och då visade jag henne kortet där det stod ovanstående text. Till det hade hon förklaring att lokala avvikelser förekommer. Nu gick jag till en närstående McDonald’s restaurang och där fick jag en kaffe utan problem. Nu frågade jag killen som hjälpte mig om kortet gäller på alla restauranger och han sa ja. Jag berättade för honom vad som hänt på Kungsgatan och han sa att kortet ska även gälla på den restaurangen för det är samma ägare.