Twingly statistik

onsdag 20 februari 2008

Jah Hollis har ägnat sig åt bilvård


Jag har någonstans i bakhuvudet haft klart för mig att jag måste ta hand om och vårda bilen jag köpte i höstas för att pendla till och från jobbet i (och kanske göra en eller annan inköps- eller nöjestur med).
Förvisso har jag ännu inte varit iväg och tvättat den en enda gång, men det ska bli av, förhoppningsvis nästa ledighet. Jag vill inte att min bil ska förfalla och börja se skabbig ut.
I går gick ett av framljusen sönder och jag fick köra hem den gångna natten i tät Londondimma och med bara ett fungerande framljus. Det var inte roligt alls.
Så i förmiddags var jag uppe så tidigt jag orkade och for ut till VW-verkstaden för att få ljuset fixat. Och nej, jag tänker inte bli någon Bosse Bildoktorn och fixa grejer själv, det funkar aldrig.
Där är det bokstavligen drive in och man får sitta och fika och kanske stärka sig med ett äpple medan bilen blir lagad av kunniga mekaniker. Det hela gick på en halvtimme och kostnaden blev måttlig.
Eftersom jag inte haft bil på år och dag kunde man slagit i mig att det skulle kosta en tusing att fixa lampan, men det stannade strax över trehundra (som reducerades med en rabattkupong jag fått när jag bytte till vinterdäck i höstas).
Och det är ju billigare än att gå till tandläkaren.
Glad i hågen fortsatte jag till macken och kollade luften i däcken och oljan samt tvättade skitiga rutor.
Det var i det läget jag kom att tänka på Chuck Berrys Too Much Monkey Business. På dom här raderna:

”Workin in the fillin station – too many tasks.

Wipe the windows – check the tires – check the oil – dollar gas!

Tyärr verkar den gode Chucken ha glömt just den versen i versionen här ovan.
Men ”dollar gas”, det var i Amerika på 50-talet det!

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , , ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag är lite hemma(motor)doktor då det gäller Järnhästen. Var aldrig det med en modern bil.
Jag hade en Passat då den kom. Tjyvarna hade kommit på att om dom stack in en glasspinne i främre passagerarlåsets dörr och vred om så gick alla rutorna ner och larmet gick inte. Snacka om att VW-verkstäderna var överlastade en tid.
Att byta lyse på aset tog en timme.
Concrete Kid

Frukostflingan sa...

Det är ju inte helt lätt att vara Bosse bildoktor idag, när allt under huven är så kompakt och smått! Numera gör jag som du, kör in på verkstaden och väntar, eller lämnar bilen till dottern som får fixa problemen hur hon vill!
Jag har hängt alldeles för mycket under huven i mitt liv och uppskattar verkligen att andra har det som försörjning!

Jah Hollis sa...

Som sagt, det kan vara värt att kosta på sig dom där kronorna för att få jobbet gjort. Hade jag gjort det själv hade jag förmodligen ställt till det ännu värre.