Jag var uppe med tuppen (=före klockan elva) och handlade lite i den lokala Konsumbutiken. På väg hem nappade jag till mig en Metro ur en av de tre lådorna med gratistidningar som stod utanför.
Det är sällan jag läser någon av de här tidningarna nu, sedan den första nyfikenheten lagt sig. Men efter att ha bläddrat igenom Metro nyss, vilket gick väldigt snabbt, kvarstår det första intrycket: Metro är en lågbudgetprodukt.
Och det verkar som de som äger den bestämt sig för att den ska så förbli.
Jag hinner inte gå in på det närmare nu, men jag ska ta ett exempel.
På förstasidan är det en liten bild på Lenny Kravitz och texten "Metro möter Lenny Kravitz".
Texten på insidan är skriven av någon på Metro New York, och den ryms på ett frimärke.
Hur "mötet" gått till framgår inte, men efter ett av de fyra (!) pratminusen man dragit ur honom står det "säger den 43-årige retrorockaren från sitt hotellrum i Minneapolis".
Från sitt hotellrum?
Har han stått och skrikit ut svaren från fönstret, eller kan det vara så att han uttalat sig på telefon? Det kallar inte jag att "möta" någon.
Och om man nu verkligen mött honom, vilket jag tvivlar på, kunde man inte dragit ur honom mer än fyra fullständigt intetsägande uttalanden.
Metro, lågbudget varde ditt namn.
Nej köp en riktigt tidning nästa gång i stället!
Jah Hollis
Andra bloggar om: tidningar, intervjuer, metro, gratistidningar, lenny kravitz, lågbudget, bluff
5 kommentarer:
Men vad har du för morgonsömniga tuppar? Här startar de bra mycket tidigare!
Metro är ju ingenting som vi har tillgång till, så den kan jag inte ha någon åsikt om, men det finns tidningar som man betala bra med pengar för och som ändå verkar vara just - lågprisprodukter.
Jag köper aldrig veckotidningar annat än när vi är ute och reser och jag blir lika förskräckt varje gång över vilken dålig kvalité det är på dem. Bara pappret och trycket!! Man behöver ha handskar på sig när man läser dem. Lite fuktig om fingrarna får man definitivt inte vara för då sitter de som klistrade på händerna, som blir colorerade av tryckfärgen.
Ha de så gott!
Gotland har kanske sluppit det tvivelaktiga nöjet med gratistidningar.
Här på fastlandet dräller det av gratisblad som konkurrerar med de etablerade dagstidningarna.
Men även de etablerade dagstidningarna har ju gjort sådana inbesparingar på personal de senaste åren, så ofta har kvaliteten blivit lidande.
Deras budget vet jag inget om. Däremot deras innehåll. Värst hittills var, för något år sedan:
IDAG!!!
14 sidor Motor.
Det visade sig vara 13ånnhalv sidor motorannonser och en halv sida om en begagnad Opel Corsa.
En Metro räcker exakt på sekunden från hemmet till jobbet.
Concrete Kid
Förrexten.. Lågbudget?
Vissa säger:
Styckningsvärde: 3-5 miljarder.
Årsoms: 120 Mkr.
Läsare: 23 miljoner/dag
JAG ärlågbudget:
Årsoms: < 300kpix/år.
Du menar antagligen nåt annat.
Tx att dom är kass.
CK
Lågbudgetprodukt = billigt skit, enkelt förklarat.
Man satsar minsta möjliga för att få hem mesta möjliga vinst.
Att man har en väldig budget och finns i hela världen har inget med saken att göra.
Svenska Metro går dessutom med kraftig förlust.
blogg.svd.se/reklamochmedier?id=5173
Skicka en kommentar