Twingly statistik

lördag 17 november 2007

Patetiskt med vuxna som ska leva på andra

Knuttegäng, kriminella mc-gäng, mc-ligor. Kalla dom vad ni vill men vi har dom i Sverige sedan en tid nu och idén kommer naturligtvis från USA som så mycket annat vi gillar att ta till oss här.
Efter att i början ha varit ett storstadsfenomen (Sveriges första Hells Angels-avdelning uppstod i Malmö ur ett mc-gäng med det talande namnet Dirty Dräggels) började de här knuttarna flytta ut på landet för att kunna få verka mer ostört.
För det visade sig ju rätt snart att det inte bara handlade om hojar.
Senast är det Sjöbo som fått problem med några ur ett gäng, Bandidos, som ska göra detta skånska samhälle, och Ystad, till sin bas.
Redan har man utmärkt sig bland annat genom att försöka värva skolungar och hota folk på den lokala tidningen, Ystads Allehanda. Folk i restaurangbranschen lär också ha fått påstötningar.
Det som känns så patetiskt med det hela är, att det handlar om vuxna karlar som tydligen inte pallar med att försörja sig för egen maskin. I stället ska man skrämma folk till att betala för att lämnas i fred och liknande.
Andra ska jobba och slita för att man själv ska få pengar till att leva.
En parasittillvaro om något är vad det är.
Jag skulle skämmas inför mig själv för att leva så.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , ,

10 kommentarer:

Ankan sa...

Jag kan förstå fascinationen för det där med gängkultur. Men. Det hindrar inte att det e otroligt barnsligt och omoget. "Får jag inte som jag vill börjar jag sparka o slå". Småungar vid godishyllorna beter sig likadant. Suck.

Jah Hollis sa...

Jag instämmer helt och hållet.

Sukkerspinnengelen sa...

Grunnen til at jeg blir forbanna på sånt er at dette ikke er de meste ressurssvake blant oss. De er smarte nok til å utnytte hvem som helst som kommer i deres veg, og dermed smarte nok til å skaffe seg utdanning og jobb. Det er viljen eller moralen eller noe annet som som ikke funker som det skal.

Anonym sa...

Man måste undra varför dessa personer skall berövas alla sina medborgerliga rättigheter. Även en medlem i ett MC-gäng är en medborgare i vårt land. Han kan ha en familj och vara en utmärkt familjefader. Han är lojal mot sina kamrater. Ofta har dom helt vanliga jobb.

En del av av dem är kriminella. En del begår brott, stöld och narkotikalangning, indrivning under hot osv.

Men vi måste vara aktsamma om vårt rättssamhälle. Ingen skall dömas utan hållbara bevis. Utvisning av Bandidos-medlemmar från en krog t.ex. är ren diskriminering. Om det hade handlat om en person född i Afrika hade det blivit ett ramaskri i pressen. Varför skall diskriminering av folk som bär MC-västar applåderas? Det är också en form av diskriminering, och föder hat.

Anonym sa...

medborgarn - varför överhuvudtaget gå MeD i Hells Angels eller Bandidos när alla VeT att dessa klubbar har ett gäng kriminella verksamma?? Det finns AndrA MC-klubbar med mera rent mjöl i påsen!!

Jah Hollis sa...

Josephine: Du skriver precis det jag tänkte i det här fallet. Och att påstå att man berövas sina medborgerliga rättigheter för att man går med i ett mc-gäng är väl ändå en grov överdrift.
Samtidigt vill ju många knuttar vara "outlaws". Och då ska man nog inte komma och gnälla om medborgerliga rättigheter. Det funkar liksom inte.

Jah Hollis sa...

Sukkerspinnengelen: Din analys av fenomenet verkar också helt riktig. Och jag kan inte finna detta fenomen annat än just patetiskt.

Anonym sa...

Mc-gäng, mc-gäng. Fan ni har blivit riktigt kända nu =)... Nä men jag har faktiskt lite fråger om er. De förekommer ganska mkt olagligheter ni är samman hållna i grupp och säkert även med familj och vänner med. Man ställer upp för vänner o familj osv. men hur långt kan ni gå för vänner som inte är medlemar, hur mkt ställer ni upp. tex en vän till er misshandlar sin fru hjälper ni han då eller ni drar er tillbaka???? Jag har absolut inget emot er som människor tvärt om ni får gärna flytta närmare mig he he jag behöver lite skydd. men sen kan jag vara ärlig o säga att vissa handlingar ni gör eller som de står i tidningarna att ni gör är onödiga. Ha de bra haj pu di

Anonym sa...

Ibland undrar man om inte svenska folket har lite för mycket tid till övers! Det är ett evinnerligt tjatande och en ren häxjakt på dessa så kallade "kriminella" människor. Varför kan inte svenska folket ta en titt innanför sin egen ytterdörr nån gång och engagera sig i sin egen tillvaro, som oftast inte är perfekt. Och att ifrågasätta deras val när de går med i dessa "gäng" har väl vi som medborgare ingen rättighet att göra. Är det inte ett fritt samhälle vi lever i och har inte jag rätt att fatta mina egna beslut vad gäller mitt eget liv utan att halva svenska folket ska ha synpunkter och åsikter om det. Dessutom tycker jag alltihopa går till överdrift när myndigheter och poliser skapar "most wanted" listor över dessa människor. Många av dessa har inte ens begått något brott men helt plötsligt är det brottsligt att tillhöra en organisation, vi kanske ska börja förbjuda sportsliga grupper också där det förekommer doping, det är väl också olagligt om jag inte minns helt fel! Nej lägg ner detta j-a tjafs och ta hand om er själva.....jag LOVAR, har ni rent mjöl i påsen kommer dom aldrig och knackar på eran dörr!!!

Jah Hollis sa...

Läs boken Svensk Maffia så kan vi diskutera saken senare. Men tycker du utpressning är en hederlig profession så tror jag inte vi har så mycket att snacka om.
Vuxna människor måste väl kunna försörja sig själva på en hederlig inkomst? Eller?