Twingly statistik

måndag 26 november 2007

Historien tycks upprepa sig i USA


Det har blivit en vana att lyssna på Godmorgon världen i P1 på söndagarna. Men inte på morgonen, så dags är jag inte människa.

Nej jag brukar lyssna på reprisen på kvällarna medan jag har någon lämplig sysselsättning i köket, där radion står, som att äta eller läsa eller rensa i papper.
I programmet avhandlas alltid många ämnen och inslag och jag hinner inte med att lyssna så noga på allt, men det är alltid något som fångar intresset.
I dag var det en historia som fick mig att tänka att jag har hört den förut, fast med lite variationer.
Damerna i USA:s landslag i bridge hade vid priscermonin i en turnering de vunnit i Shanghai i Kina lyckats reta upp ett stort antal av sina landsmän. En i det vinnande laget höll nämligen upp ett handtextat papper där det stod (översatt) ”Vi röstade inte på Bush.”
Som representant för ett land där yttrandefriheten ska vara en grundpelare är det tydligen oerhört känsligt att göra så (kolla videon ovan).
Jag kom direkt att tänka på tjejerna i Dixie Chicks som möttes av rena folkstormen (inklusive mordhot) efter att en av dem vid en konsert i England sagt att hon skämdes för att komma från samma stat som George W Bush (kolla vidon nedan).
Alltihop väcker också minnen av den här händelsen.
Och dom killarna behövde inte ens öppna munnen.



Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det är märkligt hur "officiella" personer (kändisar) inte kan uttala sig kritiskt om USA, när dom befinner sig någon annanstans i världen. Det är som att dom inte vet hur dom ska "uppföra sig" och måste bestraffas.

Jah Hollis sa...

Grejen är ju också att dom som har sagt vad dom tycker har gjort det för att visa att alla amerikaner inte tycker likadant, att det finns dom som faktiskt inte står bakom Bush och hans gäng och att dom faktiskt använder sin rätt att säga det.
Då finns det tydligen alltid en samling som tycker dom är opatriotiska. Mighty strange!
Ja, Steve Earle råkade ju också ut för exakt samma sak.

Sånger från nedre botten sa...

"You have the right to free
Speech as long as you're not
Dumb enough to actually try it"

Anonym sa...

Kom helt osökt att tänka på ett citat av George Carlin, en väldigt rolig amerikansk komiker:
"The reason they call it the American Dream is because you have to be asleep to believe it."
Kan nog passa in i sammanhanget, tyckte jag.

Jah Hollis sa...

Fyndigt formulerat. Jag kollade en video med George Carlin nyss på Youtube. Verkar vara en väldigt rolig kille. :-D