Twingly statistik

torsdag 14 juni 2007

Om en vecka har jag lite för-semester

Om en vecka från nu kommer jag förmodligen att vara en aning berusad. Onsdagen före midsommarafton börjar min ordinarie långledighet och sedan, efter midsommarhelgen, ska jag ta ut två veckor av min semester.
Det innebär, att nästa onsdag inleder jag en drygt två veckor lång ledighet samtidigt som det är quiz på kvällen. Det är rätt enkel matematik: onsdag kväll kommer jag att dricka några öl, det ligger i sakens natur.
Sedan ska jag njuta av den första sammanhängande längre ledigheten på ganska länge. Alla jeppar som pratar om hur kul de tycker det är att jobba jämnt och ständigt, och hur konstigt de tycker det är att inte alla vill bli entreprenörer och tjäna ihop miljoner kan ta sig i brasan.
Det finns mer i livet än så.

Jah Hollis

7 kommentarer:

Ankan sa...

Själv har jag planer på bangers and mash plus en handfull med guinness i eftermiddag.

Anonym sa...

Jah Hollis skrev:
"Alla jeppar som pratar om hur kul de tycker det är att jobba jämnt och ständigt..."

Nja. Nu tycks ju faktiskt herr Staël von Holstein mena att med rätt ambition och inställning skulle man kunna arbeta färre timmar och ändå få en bra inkomst så man slipper jobba "jämnt och ständigt"... Det gäller att förvalta sina idéer rätt, helt enkelt.

Men bortsett från det:
Han har ju fullkomligt rätt i att "alla kan mer än de tror, och om alla presterar lite mer genom att sikta högre skapas fler jobb, större skatteintäkter, mer välfärd och bättre förutsättningar för Sverige att hjälpa andra länder."

Det är ju det här som är den stora gåtan!
Hur kommer det sig att det finns personer som gnäller på låga a-kassanivåer, ständigt är "mellan två jobb" och "hittar inga jobb för jag har inga kontaaaakter" och ÄNDÅ så finns det hur många lediga jobb som helst i arbetsförmedlingens platsbank (kolla själv!) och HUR MÅNGA SOM HELST NYA JOBB som man kan skapa själv genom att tänka till och anstränga sig en aning.

Nej, sänk a-kassan ytterligare så blir det fart på dessa latmaskar så de får tänka till och anstränga sig en aning.
Fattar inte hur det är möjligt att ha sökt "100-tals jobb" (som vissa påstår) och inte få ett enda napp. Borde man inte slås av tanken att det är något man ska rätta till hos sig själv då - t ex vidareutbilda sig, byta bransch, söka jobb utomlands mm mm???

Eller är det verkligen så illa att alla dessa "mellan två jobb" ENDAST söker vissa jobb som de anser sig vara "kvalificerade" för (men tycks ha svårt att få...)??
Känner en person som är biolog och som ENDAST söker jobb med anknytning till hans utbildning. Hur dum får man tillåtas vara!?

/Suuuck!

Jah Hollis sa...

Staël von Holstein är ett diktatorsämne. Han tror, att om alla bara tänker som han och gör som han, så kommer alla att bli rika och lyckliga.
Han ser sig själv som någon slags frälsare.
Tack och lov tänker och tycker inte alla som han gör. Vi är alla olika.
Ditt snack om "latmaskar" och så vidare luktar också lite übermenschmentalitet.

Anonym sa...

Nåväl, nu känner ju inte jag Staël von Holstein personligen (vilket jag verkligen förutsätter att DU gör som t o m verkar veta vad karln _tror_ om saker och ting - i synnerhet vad han tror om sådant som inte alls framgick av den aktuella krönikan!), men jag tycker att det är tämligen pinsamt att etikettera någon som "diktatorsämne" för vad personen skriver i en krönika om entreprenörskap och att sedan i nästa andetag flumsnacka om "vi är alla olika"... Dah?!

Det finns inget övermänniskamentalitet i att anse att människor som tenderar att "vara mellan två jobb" väldigt ofta skulle kunna lägga i en högre växel (av varierande art) och fixa sig ett jobb.

Som vem som helst som kan ett uns (åtminstone) av statistik och sifferläsning ser ju att det inte går att få ihop att det finns arbetslöshet (och gnäll om låga a-kassenivåer) när det finns lediga tjänster (inom de flesta branscher!) - och nya tillkommer varje dag.

Först när dessa tjänster är tillsatta (dvs det finns INGA lediga jobb alls i hela landet) råder ju arbetslöshet...

/Suuuck!

Jah Hollis sa...

Jag känner inte mannen i fråga personligen, men jag gjorde lite research på nätet om honom innan jag skrev mitt svar.
Och jag anser nog att han med sin ensidiga syn på människor är ett diktatorsämne.
Sedan vet jag inte vad som är flummigt med att konstatera att vi alla är olika.
Du verkar däremot vara personligen bekant med alla arbetslösa och så vidare, eftersom du så väl tycks veta hur de tycker och tänker. Fast du lutar dig visst hellre mot tabeller och statistik.
Doh!
...som det för övrigt stavas!
archives.cnn.com/2001/WORLD/
europe/06/14/english.newwords/

Anonym sa...

Grattis världen - och så har vi ännu en bitter bloggare som när han blir satt på plats hittar ett litet stavfel att gnälla på... pinsamt.
Och etter värre pinsamt blir det när samme surpuppa "korrigerar" en skribents felstavade ord - fel!

Underhållande!!! :-)

Skulle väl, i sammanhanget, ha stavats "duh" kan jag tänka - om det nu inte försvenskats till "dah", vill säga...

Vad Homer Simpsons "doh!" har med saken att göra vete fan...

Let´s move on, folks!

Jah Hollis sa...

Vem har satt vem på plats?
Ditt svammel blir allt obegripligare och kommer allt längre bort från ämnet.
Lätt att underhålla verkar du i alla fall att vara. Så håll till godo min vän!