Twingly statistik

måndag 9 juni 2008

Jag nöjde mig med Tyskland-Polen i dag

Jag vet inte riktigt vart den här dagen har tagit vägen, men den var varm och jag lyckades ändå inte ta mig ut förrän efter klockan åtta i kväll.
Då tog jag mig till BT:s lägenhet och kollade det första lite småheta mötet i fotbolls-EM, det mellan Tyskland och Polen.
Tidigare hade Kroatien spöat värdnation nummer två, Österrike, med matchens enda mål, ett straffdito. Inte speciellt imponerande enligt min mening.
Tyskarna spöade Polen med 2-0, men skulle ha kunnat vinna med ännu bättre siffror.
Tyskland är ju inte speciellt omtyckta som landslag utanför sitt eget land (till skillnad från till exempel Brasilien), men man kan inte bortse att de spelar bra fotboll.
Första målet mot Polen var ett skolexempel på hur man lurar ett försvar grundligt och sedan slår en passning som en blind kunde ha satt i det polska målet.
Jag gillar tyskarna på något vis, fastän till exempel en spelare som Ballack väl inte skulle behöva filma till sig frisparkar.
Men jag tycker det är lite speciellt att man har en spelare som heter Schweinsteiger (det är så himla tyskt och låter lite skrämmande) och jag gillar Torsten Frings med sin eviga hårdrockarfrissa (han lär gilla den musiken också, och att köra mc) och med sin rätt bistra framtoning.
Tyskland kommer, som vanligt, att gå långt i slutspelet, det känns rätt säkert.
Nu får jag titta på de kommande dagarnas matcher på jobb-tv:n och det blir ju inte något koncentrerat tittande.
Lite extra får man väl försöka hänga med när Sverige på tisdag spelar mot Grekland, en match som känns jätteviktig för Sveriges fortsatta öde i turneringen.
Trist då att, inför den, handlar det nu visst mest om tjafset kring ett svar Zlatan givit på en fråga på en presskonferens.
I vanlig ordning är det något av snillena på någon av våra kvällsblaskors redaktioner som gjort ett stort nummer av detta. Egentligen handlar det om en skitgrej som borde passerat i tysthet.
Jag retar mig mer på att en tidning på nätet lyckas kalla Zlatan för Zlatabn (utan att man tydligen själva märker det) och att man i DN inte kan stava rätt till pusha, utan skriver puscha.

Jah Hollis

Andra bloggar om: , , , , , , , , , , , ,

1 kommentar:

Sånger från nedre botten sa...

När Tyskland spelar som bäst lirar de en fantastisk fin fotboll. Deras förmåga att i ett rasande snabbt tempo spela sig igenom ett försvar är grymt vackert att se. Att sedan har ett par spelare som kan avfyra kanonerna från trettio meter gör dem inte helt lätta att tas med. Jag hoppas att få se mer av kunnandet och magin i nästa match.